Recommended Books of Tafsir

Recommended Books of Tafsir

بسم الله ، والحمد لله ، والصلاة والسلام على المصطفى

Sheikh Saalih al-Fawzaan was asked:

أحسن الله إليكم سماحة الوالد يقول السائل : ما هي أفضل التفاسير الخالية من الأخطاء التي تنصحون بها ؟

May Allah grant you good, honorable father. The questioner asks, “What is the best of the tafsirs which is free of (major) mistakes which you would recommend to us?”

العلامة الفوزان حفظه الله : التفاسير الخالية من الأخطاء كثيرة ولله الحمد .أعظمها وأوسعها تفسير ابن جرير الذي هو إمام المفسرين وكل من جاء بعده فإنهم ينقولون منه ، ثم تفسير ابن كثير ، ثم تفسير البغوي ، ثم تفسير الشيخ ابن سعدي المعاصر ، ثم تفسير شيخنا الشيخ محمد الأمين الشنقيطي ، كلها هذه والحمد لله كتب تفاسير موثوقة ومبنية على الأدلة وعلى كلام السلف . نعم . ـ

Answer: “The tafsirs which are free of (major) mistakes are many, and to Allah belongs the praise. The greatest and most expansive of them is Tafsir ibn Jarir, who is the imam of the mufassiroon, and everyone who came after him – indeed they were transmitting from him. Next there is Tafsir ibn Kathir, then Tafsir al-Baghawi, then the Tafsir of Sheikh ibn al-Sa’di of recent times. Then there is the tafsir of our sheikh, Sheikh Muhammad al-Ameen al-Shinqitee. All of these – and praise belongs to Allah – are reliable books of tafsir and based upon evidences and upon the statements of the salaf. na’am.”

[retrieved from here]

Sheikh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen gave the following advice in the midst of a longer lesson dealing with tafsir:

إذاً: اعتني يا أخي بالقرآن الكريم .. تفهم معناه، إما من كتب التفسير المعتمدة الموثوق بمؤلفيها كـتفسير ابن كثير ، وتفسير القرطبي، وتفسير عبد الرحمن بن سعدي، وتفسير الشيخ أبو بكر الجزائري ، وتفسير الشوكاني، وغيرها من التفاسير الموثوق بها، وكذلك تفسير البغوي، طالعها، وانتفع بها، وإذا أشكل عليك شيء فعندك العلماء والحمد لله، والاتصال بالعلماء الآن أسهل من ذي قبل

“So, O brother – take an interest in the Qur’an! Understand its meanings! [Understand it] from one of the numerous reliable books of tafsir according to their authors, such as Tafsir ibn Kathir, Tafsir al-Qurtubi, the Tafsir of ‘Abd al-Rahman ibn Sa’di, the Tafsir of Sheikh Abu Bakr al-Jazaa’iri,Tafsir al-Shawkaani, and other than these from the reliable books of tafsir. And also Tafsir al-Baghawi. Acquaint yourself with them, and benefit from them! And if something is confusing for you, then the scholars are there for you, alhamdulillaah, and connecting with the scholars today is easier than it was in the past…”

[Silsilah al-Liqaa’ al-Shahri #31]

Sheikh ‘Abd al-‘Azeez bin Baaz was asked:

يسألون عن أفضل كتابٍ في تفسير القرآن الكريم، ويسألون سماحتكم عن رأيكم في تفسير ابن كثير؟ ـ

They ask about the best book in terms of the tafsir of the Noble Qur’an, and they ask your honor about your opinion regarding Tafsir ibn Kathir.

أحسن كتاب في علمت في التفسير تفسير ابن جرير, وتفسير ابن كثير, وتفسير البغوي، هذه الثلاثة أحسن التفاسير, ثم يليها تفسير القرطبي جيد ومفيد, تفسير الشوكاني جيد ومفيد، ولكن كل واحد لا يغني عن الآخر، كل واحد لا يغني عن الآخر، وطالب العلم يميز بين الأخطاء، فقد يقع أخطاء في بعض الروايات ويعتمدها بعضهم, وقد تكون أحاديث ضعيفة عند ابن جرير, أو عند ابن كثير, أو عند غيرهم, فطالب العلم لا بد أن ينظر في الأسانيد ويعتني بها إذا كان من أهل الفن, يعرف صحة السند وعدم صحة السند, كذلك الأقوال يعرضها على الأصول الشرعية والقواعد الشرعية إذا كانت الأقوال مختلفة حتى يتميز أهل الصواب من غيره، ـ

The best book in terms of what I know of al-tafsir is Tafsir ibn Jarir, Tafsir ibn Kathir and Tafsir al-Baghawi. These three are the best books of tafsir. Then they are followed by Tafsir al-Qurtubi – good and beneficial, Tafsir al-Shawkaani – good and beneficial. However, each one of these is not without need of the others; each one of these is not without need of the others. And the student of knowledge will distinguish between the mistakes; perhaps mistakes occurs in some of the narrations and some of them support others, and perhaps there are weak ahaadeeth in ibn Jarir or in ibn Kathir or with others. So the student of knowledge must consider the chains of narration and pay attention to them if he is one of the people of that art, recognizing the veracity of a chain from the absence of a chain’s veracity. Similarly with the statements with oppose the sharee’ah and the foundations of the sharee’ah if the statements are contradictory, such that he distinguishes between the people of the correct opinion and others.

وهكذا بعض المفسرين يؤلون الصفات كما قد يقع في تفسير القرطبي, فلا بد يكون طالب العلم عنده بصيرة فيمن يتأول الصفات, أو يرجح بعض الأقوال المرجوحة حتى يختار ما هو الأفضل، وحتى ينبه على الخطأ, ـ

And likewise some of the mufassiroon made ta’weel of the attributes of Allah, such as what may occur in Tafsir al-Qurtubi. So the student of knowledge must have insight into who makes ta’weel of the attributes of Allah, or hold some of the well-recognized statements as most likely until he is able to chose what is best and until he is informed of the mistakes.

ولا يوجد كتاب يسلم من الأخطاء إلا كتاب الرب- جل وعلا- إلا كتاب الله-سبحانه وتعالى- هو المعصوم المحفوظ, الذي ليس فيه خطأ بل هو محفوظ، أما كتب الناس فقد يقع فيها خطأ من جهة المؤلف, وقد يقع فيها خطأ من جهة الكاتب, وقد يقع فيها خطأ من جهة الطابع, فطالب العلم ينظر ويتحرى إذا اشتبه عليه شيء سأل أهل العلم حتى يتميز له الحق من الباطل.ـ

And one will not find any book which is safe from mistakes except for the Book of the Lord – except for the Book of Allah, and it is infallible and preserved, it is that which contains not mistakes; rather it is protected. As for the books of the people, then mistakes may occur in them due to the author, or mistakes might occurs in them due to the copyist, or mistakes may occurs in them due to publisher. So the student of knowledge looks and seeks out information if doubt arises in him, he asks the people of knowledge until he can thereby distinguish the truth from falsehood.

[Retrieved from the sheikh‘s website here]

Sheikh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen was asked:

أحسن الله إليكم فضيلة الشيخ بماذا توجهون المستمعين من كتب التفسير في قراءتها يا شيخ؟ ـ

May Allah grant you good, honorable sheikh. Of the books of tafsir, what would would direct the listeners towards in terms of reading, O sheikh?

الجواب : كتب التفسير في الواقع كثيرة ومتشعبة والعلماء رحمهم الله كل يأخذ بجهة من جهات القرآن الكريم فمنهم من يغلب عليه تفسير المعاني بقطع النظر عن الأعراب والبلاغة وما أشبه ذلك ومنهم من يغلب عليه مسائل الإعراب والبلاغة وما أشبه ذلك ومنهم من يغلب عليه استنباطات من الآيات العلمية والعملية فهم يختلفون

Answer: The books of tafsir available in the current time are numerous and multifaceted, and the scholars [of tafsir] have each taken an approach from the various approaches to the Noble Qur’an. So among them is he who focuses on the explanation of the meanings irrespective of the syntax, forms of linguistic expression and the likes of that. And among them is he who focuses on the issues of syntax and forms of linguistic expression and the likes of that. And among them is he who focuses on the extracted knowledge- and action-based benefits derived from the ayaat. So they are varied.

لكن من خير ما يكون من التفاسير فيما أعلم تفسير ابن كثير رحمه الله فإنه تفسير جيد سلفي لكن يؤخذ عليه أنه يسوق بعض الإسرائيليات في بعض الأحيان ولا يتعقبها وهذا قليل عنده ـ

However, from the best of what there is of the books of tafsir of what I know is Tafsir ibn Kathir, for indeed it is a good, salafi tafsir. However, one thing that is held against it is that it cites some of the Israa’eeliyyaat stories in some places and does not follow them up [with clarification of their authenticity or discussion of problems therein]. But this is a minor factor with it.

ومن التفاسير الجياد تفسير الشيخ عبد الرحمن بن الناصر بن سعدي رحمه الله فإنه تفسير سلفي سهل المأخذ ينتفع به حتى العامي

And from the good books of tafsir is the tafsir of Sheikh ‘Abd al-Rahman ibn Naasir al-Sa’di, for it is an easy salafi tafsir, a source from which much benefit can be taken, even in the case of the common person.

ومن التفاسير الجياد تفسير القرطبي رحمه الله

And from the good books of tafsir is Tafsir al-Qurtubi.

ومنها تفسير محمد الأمين الشنقيطي الجكني لا سيما في آخر القرآن الذي أدركه

And from them is the tafsir of Muhammad al-Ameen al-Shinqitee al-Janki, especially in the last part of the Qur’an which he reached to [before his death, after which it was completed by one of his students].

ومن التفسير الجياد في البلاغة والعربية تفسير الزمخشري لكن احذره في العقيدة فإنه ليس بشيء

And from the good books of tafsir in terms of the forms of linguistic expression and the Arabic language is Tafsir al-Zamakhshari, however one must be cautious of it in terms of ‘aqeedah for it is nothing in this regard.

ومن التفاسير الجياد تفسير ابن جرير الطبري لكنه لا ينتفع به إلا الراقي في العلم

And from the good books of tafsir is Tafsir ibn Jarir al-Tabari, however it cannot be benefited from except by one who is well-versed in terms of knowledge.

هناك تفاسير أخري لا نعرفها إلا بالنقل عنها لكن الإنسان يجب عليه أنه إذا لم يفهم الآية من التفاسير أن يسأل عنها أهل العلم حتى لا يفسر القرآن بغير مراد الله تعالى به. ـ

And there are other books of tafsir which we do not know except by being told about them, however the people are obligated if they do not understand an ayah from the books of tafsir to ask the people of knowledge about it such that they do not explain the Qur’an with anything other than the intended meaning that Allah has for it.

[Noor ‘ala Darb #3130 – retrieved here]

Sheikh Saalih Aali Sheikh was asked:

سؤال – سائل يسأل حول إنكم أشرتم في محاضرة سابقة إلى أن من أحسن مختصرات التفسير كتاب زبدة التفسير ، أيهما أفضل هو أم تفسير السعدي ؟ ـ

Question: A questioner asks that in a previous gathering, you mentioned that one of the best summary books of tafsir is the book Zubdah al-Tafsir; which is better – that one of Tafsir al-Sa’di?

تفسير الشيخ عبد الرحمن السعدي أفضل لأن فيه من الفوائد وتقرير التوحيد والعقيدة فوائد عظيمة جدًا ، ولكن ” زبدة التفسير ” فيه معاني كلمات ، والشيخ عبد الرحمن السعدي قد لا ينقل الكلمة ومعناها ، ويهتم بذكر التفسير الإجمالي مع ذكر الفوائد ، وتفسير الشيخ عبد الرحمن بن سعدي – رحمه الله – يستفيد منه العالم أكثر وطالب العلم أكثر ، لأنه يفتح أبواب وكلمات قد لا يدركها طالب العلم المبتدئ . ـ

[Response of Sheikh Saalih Aali Sheikh]: The tafsir of Sheikh ‘Abd al-Rahman al-Sa’di is better because it contains benefits and repeated focus of tawheed and ‘aqeedah as well as very great benefits, while Zubdah al-Tafsir contains the meanings of the words. And while Sheikh ‘Abd al-Rahman al-Sa’di may not have gone through word-for-word with their meanings, he prioritized mentioning the overall meaning along with mentioning the benefits. And the tafsir of sheikh ‘Abd al-Rahman al-Sa’di (may Allah have mercy on him) presents more benefit for the scholar and for the student of knowledge because it opens up the subjects and words which perhaps the beginner student of knowledge would not reach.

أما كتاب ” زُبْدَةُ التفسير ” اختصر فيه مؤلفه الأشقر كتاب الشوكاني في اختصار لطيف ، وفي الجملة عليه ملاحظات يسيرة في بعض المواطن لكن ليس فيه خلل في الاعتقاد خاصة في أمور الصفات والغيبيات والإيمان ونحو ذلك ، فهو من الكتب الحسنة جدًا ، والمواضع المشكلة في تفسير الشوكاني يتجنبها مثل : كلام الشوكاني في خلق القرآن ، وعدم حسن الكلام فيه وتوقفه في المسألة ، فإنه اجتنب هذا ولم يتعرض له ، الخلاف في آيات الصفات ، تقريرها غير واضح وهو يقررها بوضوح ، والله أعلم . ـ

As for the book Zubdah al-Tafsir, its author – [Muhammad] al-Ashqar summarized the book of al-Shawkaani [i.e. Fath al-Qadeer] in it with a good summary. And as a whole, there are some minor issues in some places, however it doesn’t contain any serious faults in issues of creed, specifically in the issues of the attributes of Allah, the affairs of the unseen, issues of eemaan and the likes of these, so it is one of the very good books. And as for the problematic issues in Tafsir al-Shawkaani, he avoids these, such as the words of al-Shawkaani regarding the creation of the Qur’an and the absence of good words regarding this and the absence of him abstaining from speaking about this issue. So al-Ashqar stayed away from this and did not discuss it at all. This is in contrast to his dealing with the ayaat al-sifaat; al-Shawkaani’s affirmation of them was not clear but al-Ashqar affirmed them with clarity. And Allah knows best.

Question and Answer session with Sheikh Saalih Aali Sheikh related to his explanation of Muqaddimah fee Usool al-Tafsir [retrieved here].

Sheikh Muqbil ibn Haadee al-Waadi’ee was asked:

نص السؤال: سمعنا بعض أهل العلم يمدحون أو ينصحون بقراءة تفسير البغوي مع وجود مخالفات في تفسير آيات الصفات فما رأيكم ؟

Question: We have heard some of the scholars praise and recommend reading Tafsir al-Baghawi despite the presence of some errant positions in its explanations of the ayaat al-sifaat, so what is your opinion on this?

نص الإجابة: ما أعرف إلا أنه تفسير سلفي ، وأذكر أن الشيخ ابن تيمية رحمه الله تعالى أرشد إلى < تفسير ابن جرير > و < تفسير البغوي > ، وإذا أخطأ في شيء فلا يتبع عليه ، والكتاب مفيد . ـ

Response: I only know it to be a salafi tafsir, and I recall sheikh ibn Taymiyah directing readers towards Tafsir ibn Jarir and Tafsir al-Baghawi. Then if al-Baghawi erred in some issues, then do not follow him in those issues, but it is a beneficial book.

[Retrieved from the sheikh‘s website here.]


Back to About the Books of Tafsir.

See also: Ibn Taymiyah on the Books of Tafsir

For more information and details on some of the well-known books of tafsir, see: Mufassir Profiles.

Advertisements