On the Importance of Studying the Book of Allah and its Tafsir

On the Importance of Studying the Book of Allah and its Tafsir

بسم الله ، والحمد لله ، والصلاة والسلام على المصطفى

Sheikh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen was asked:

السؤال : هل يثاب الإنسان الذي يقرأ القرآن ولو لم يفهم معانيه؟

Question: Is a person who recites the Qur’an without understanding its meanings rewarded?

الجواب : القرآن الكريم مبارك ، كما قال الله تعالى (كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ) ، فالإنسان مأجور على قراءته ، سواء فهم معناه أم لم يفهم ، ولكن لا ينبغي للمؤمن أن يقرأ قرآناً مكلَّفاً بالعمل به بدون أن يفهم معناه ، فالإنسان لو أراد أن يتعلم الطب مثلاً ، ودرس كتب الطب ، فإنه لا يمكن أن يستفيد منها حتى يعرف معناها ، وتشرَح له ، بل هو يحرص كل الحرص على أن يفهم معناها من أجل أن يطبقها ، فما بالك بكتاب الله سبحانه وتعالى ، الذي هو شفاء لما في الصدور ، وموعظة للناس أن يقرأه الإنسان بدون تدبر وبدون فهم لمعناه ؟! ـ

Answer: The Noble Qur’an is blessed, just as Allah said:

كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ

[This is] a blessed Book which We have revealed to you, [O Muhammad], that they might reflect upon its verses and that those of understanding would be reminded. [38:29]

So the people are rewarded for its recitation whether they understand its meanings or they do not understand. However, it is not befitting for a believer to recite the Qur’an while being charged with the responsibility of acting according to it without being able to understand its meanings. For if a person were to desire to learn medicine, for example, and to study the books of medicine, then he would would not be able to benefit until he knew the meanings and they were opened up to him. Rather he would expended every effort towards understanding their meanings in order to apply them. So what is your condition in regards to the Book of Allah, which is a cure for what is in the chests and an admonition to mankind – that people would recite it without reflection and without understanding its meanings?!

ولهذا كان الصحابة – رضي الله عنهم – لا يتجاوزن عشر آيات حتى يتعلموها وما فيها من العلم والعمل ، فتعلموا القرآن والعلم والعمل جميعاً ، فالإنسان مثاب ومأجور على قراءة القرآن ، سواء فهم معناه أم لم يفهم ، ولكن ينبغي له أن يحرص كل الحرص على فهم معناه ، وأن يتلقى هذا المعنى من العلماء الموثوقين في علمهم وأمانتهم ، فإن لم يتيسر له عالم يُفهّمه المعنى فليرجع إلى كتب التفسير الموثوقة ، مثل تفسير ابن جرير وتفسير ابن كثير وغيرهما من التفاسير التي تعتني بالتفسير الأثري المروي عن الصحابة والتابعين رضي الله عنهم . ـ

And so for this reason, the Sahaabah (may Allah be pleased with them) would not go beyond ten ayaat until they had learned what what in them of knowledge and action, so they learned the Qur’an and knowledge and action all together. So people are rewarded and recompensed for reciting the Qur’an whether they understand its meanings or they do not understand, however it is befitting that they expended every effort towards understanding its meanings, and that they take the meanings from the scholars who are trusted in terms of their knowledge and their trustworthiness. Then if it is not easy for one to access a scholars who can help him to understand the meanings, then he should return to the trusted books of tafsir, such as Tafsir ibn Jareer and Tafsir ibn Kathir and other than them of the books of tafsir which are mindful of the narration-based tafsir narrated from the sahaabah and the taabi’oon (may Allah be pleased with them).

[Noor ‘alaa Darb #85]

Elsewhere, Sheikh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen also said:

 ننصح جميع إخواننا المسلمين أن يعتنوا أولاً بكتاب الله عز وجل ، بفهمه والعناية بتفسيره ، وتلقي ذلك من العلماء الموثوقين في علمهم وأمانتهم ، ومن الكتب كتب التفسير الموثوقة تفسير ابن كثير وتفسير الشيخ عبد الرحمن بن سعدي رحمه الله ، وغيرها من التفاسير التي يوثق بمؤلفيها في عقيدتهم وعلمهم ، لأن الصحابة – رضي الله عنهم – كانوا لا يتجاوزون عشر آياتٍ من القرآن ، حتى يتعلموها وما فيها من العلم والعمل ، ولأن ارتباط الإنسان بكلام الله عز وجل ارتباطٌ بالله سبحانه وتعالى ، فإن القرآن كلام الله لفظه ومعناه ، ولأن الإنسان إذا كان لا يفهم القرآن إلا قراءةً فقط فهو أمي ، وإن كان يقرأ القرآن ! ، قال الله تعالى : (ومنهم أميون لا يعلمون الكتاب إلا أماني) أي : إلا قراءة ، فوصفهم بأنهم أميون ، ولكن لا يعني ذلك ألا نهتم بقراءة القرآن ، لأن قراءة القرآن عبادة ، وقارئ القرآن له في كل حرفٍ عشر حسنات ، قارئ القرآن له في كل حرف عشر حسنات ، فهذا أول ما ينبغي للمسلم أن يبتدئ به ، وهو فهم كتاب الله عز وجل ؛ ثم سنة رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فيبدأ بالكتب المختصرة مثل “عمدة الأحكام” ، لعبد الغني المقدسي ، فإنها أحاديث مختصرة من الصحيحين ، وغالب ما يحتاج إليه الإنسان من الأحكام موجودٌ فيه ، وكذلك الأربعون النووية للنووي -رحمه الله- وتتمتها لابن رجب -رحمه الله- ثم يرتقي إلى بلوغ المرام ، ثم إلى المنتقى ، وهكذا يبدأ شيئاً فشيئاً ، أما في كتب العقيدة فمن أحسن ما كُتب وأجمعه وأنفعه “العقيدة الواسطية” لشيخ الإسلام ابن تيمية -رحمه الله- فإنها زبدة عقيدة أهل السنة والجماعة ، وأما في الفقه فمن أحسن الكتب المؤلفة “زاد المستقنع في اختصار المقنع” على المذهب الحنبلي . ـ

We advise all of our Muslim brothers to give care firstly to to Book of Allah, to understanding it and paying attention to its tafsir, and taking that from the scholars who are trusted in terms of their knowledge and their trustworthiness, and from the trusted books of tafsir such as Tafsir ibn Kathir and the tafsir of Sheikh ‘Abd al-Rahman ibn Sa’di, and other than these from the books of tafsir whose authors are trusted in their ‘aqeedah and knowledge. Because the sahaabah used to not go beyond ten ayaat of the Qur’an until they learned them and what was in them of knowledge and action, and because the connection of a person to the speech of Allah is his connection to Allah. For indeed the Qur’an is the speech of Allah in both wording and meaning. And because if a person does not understand the Qur’an at all except recitation, then he is an illiterate, even if he reads the Qur’an. Allah said:

وَمِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ

And among them are illiterate ones who do not know the Book except in wishful thinking [2:78]

– Meaning, [except] its recitation. So He characterized them as being illiterate, however that does not mean that one should not care about the recitation of the Qur’an, because recitation of the Qur’an is an act of worship and the reciter of the Qur’an receives ten hasanaat for every letter; the reciter of the Qur’an receives ten hasanaat for every letter. So this is the first thing of what they Muslim should begin with, and that is understanding the Book of Allah, then the sunnah of the Messenger of Allah (ﷺ). So he should begin with abridged books such as ‘Umdah al-Ahkaam by ‘Abd al-Ghani al-Maqdisi, for it is comprised of ahaadeeth abridged from the Saheehayn (al-Bukhari and Muslim), and most of what a person needs in terms of legislative rulings are found therein. And likewise al-Arba’een al-Nawawi by al-Nawawi and its completion by ibn Rajab. Then turn to Buloogh al-Maraam, then to al-Muntaqi, and so on one will begin step by step. As for the books of ‘Aqeedah, then one of the best and most beneficial of what has been written and compiled is al-‘Aqeedah al-Waasitiyyah by Sheikh al-Islaam ibn Taymiyah, for it is the essence of the ‘aqeedah of ahl al-sunnah w’al-jama’ah. And as for fiqh, then one of the best of the books authored is Zaad al-Mustaqni’ fi ikhtisaar al-Muqni based on the Hanbali madhhab.

[Noor ‘alaa Darb #183]


Back to About the Books of Tafsir