Advice Regarding the Books of Tafsir with Distorted ‘Aqeedah

Advice regarding the books of tafsir which contain something of distorted ‘aqeedah – while also containing some benefits

بسم الله ، والحمد لله ، والصلاة والسلام على المصطفى

 Sheikh Saalih al-Fawzaan was asked:

السؤال: يقول فضيلة الشيخ -وفقكم الله- : هناك بعض الكتب التي فُسر فيها معنى الاستواء بالاستيلاء، وكذلك يفسر فيها بمعنى وحدة الوجود، والسؤال : هل تنصحون طالب العلم بقراءة هذه الكتب والاستفادة منها؟ وما أفضل كتب التفسير التي تنصحون بقراءتها؟

Question: You say, O Sheikh – may Allah give you success- that there are some of the books which explain the meaning of al-istiwaa’ with al-isteelaa’, and likewise they explain a meaning of pantheism – so the question: do you advise the student of knowledge to read these books and to take benefit from them? And what is the best book of tafsir which you advise us to read?

جواب الشيخ: أما الكتب التي فيها تأويل الصفات، فلا ننصح للمبتدئ وطالب العلم المبتدئ أنه يقرأ فيها، إلا إن كان يقرأها على العلماء، من أجل يبينون له ما فيها من خطأ وصواب؛ أما أنه يقرأها هو بفسه فقط، فلا يجوز له هذا؛ أما العالم الذي يعرف، فلا بأس أنه يقرأ هذه الكتب ويطلع على ما فيها من أجل أن يأخذ ما فيها من حق ويرد ما فيها من باطل، هذا يميز ويعرف؛ أما الإنسان الذي ما يعرف ولا يميز، فلا يقرأ في الكتب التي فيها تأويل الصفات؛

The response of the sheikh: As for the books which contain al-ta’weel (incorrect interpretations) of Allah’s attributes, then I do not advise for the beginner or the beginning student of knowledge to read from them unless he reads them to the scholars for the purpose of them clarifying what is correct from what it mistaken therein to him. As for reading them purely on his own, then this is not permissible for him; but as for the scholars who knows, then there is no harm if he reads these books and acquaints himself with what they contain in order that he may take what is in them of truth and refute what is in them of falsehood, this is the one who distinguishes and recognizes. But as for the one who does not know or distinguish, then he should not read from the books which contain al-ta’weel of Allah’s attributes.

وأما أحسن الكتب، فهي الكتب الخالية من التأويل، الكتب الخالية من التأويل التي تمشي على مذهب السلف؛ مثل: تفسير ابن جرير، تفسير ابن كثير، تفسير البغوي، وفي وقتنا الحاضر تفسير الشيخ ابن السعدي، هذه تفاسير قيمة جدا مفيدة، تفسير شيخنا الشيخ الشنقيطي، هذا تفسير جيد، لكنه رفيع على المبتدئين، يحتاج إلى طالب علم؛ نعم

And as for the best of the books, then they are the books which are free from al-ta’weel, the books which are free from al-taw’eel which traverse along the path of the salaf, such as Tafsir ibn Jarir, Tafsir ibn Kathir, Tafsir al-Baghawi, and in our current age the tafsir of sheikh ibn al-Sa’di. These books of tafsir are very valuable and beneficial. And the tafsir of our sheikh al-Shinqitee – this is a good tafsir however it is above the level of the beginners and requires a student of knowledge. Na’am.

[retrieved from here]

Sheikh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen was asked:

السؤال: ذكرتم أن نبتعد عن التفاسير التي فيها تحريف لأسماء الله وصفاته، لكن أحياناً يكون في هذه التفاسير فوائد لغوية لا يوجد في غيرها من كتب التفسير؟

Question: They mention that we should distance ourselves from the books of tafsir which contain distortions of the Names and Attributes of Allah, however sometimes in these books of tafsir there are linguistic benefits which are not found elsewhere among the books of tafsir.

الشيخ: لا بأس إذا كان هذا التفسير ليس على مذهب السلف في الأسماء والصفات لكن فيه فوائد لغوية لا توجد في غيره، فلا حرج أن يقرأ فيه بشرط: أن يكون عنده علم، وأما العامي لا، لو كان فيه فوائد لغوية لا يقرأ؛ لأن الحفاظ على العقيدة أولى من الحفاظ على اللسان. ـ

The Sheikh said: There is no harm, if this tafsir is not on the way of the salaf in regards to the Names and Attributes of Allah but there are linguistic benefits therein which you do not find elsewhere, then there is no harm if one reads from it, depending upon one condition: that he possesses knowledge. But as for the lay-person, no. Even if there are linguistic benefits in it, he should not read it, because the protection of ‘aqeedah comes first before the protection of the language.

[Liqaa’at al-Baab al-Maftooh #235].

Sheikh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen was asked:

السؤال : جزاكم الله خيرا ، كتب التفسير تحدثت فضيلة الشيخ عن تأويل بعض هذه الصفات ، طالب العلم الذي يريد أن يقرأ التفسير بماذا ترشدونه يا شيخ؟

Question: May Allah reward you with good. O honorable Sheikh, the books of tafsir which you have spoken about regarding their ta’weel of some of these attributes of Allah – a student of knowledge would like to read this tafsir – so what do you direct him with, O sheikh?

الجواب : أرشده إلى أن يتجنب جميع الكتب التي فيها التحريف ، ثم إذا ترعرع فيما بعد وأحب أن يطلع ويرى ما ابتلي به بعض الناس من التحريف فلا حرج ، أما في بداية الأمر فأخشى عليه الضلال إذا طالع الكتب التي فيها التحريف ، كتحريف استوى بمعنى استولى ، { وجاء ربك } بمعنى جاء أمر ربك ، و { بل يداه مبسوطتان } أي نعمتاه ، وما أشبه ذلك من التحريف الباطل ، هذا لا يمكن أن يقرأه المبتدئ ، لأنه يضل ويهلك. ـ

Answer: I direct him to avoid all the books in which there is tahreef (distorted interpretations of the names, attributes and actions of Allah – such as the practice of the Ash’aris), then if you grow [in knowledge] after that and would like to see and acquaint yourself with what some of the people have been tested with in terms of tahreef, then there is no harm. But as for in then beginning of the affair [of seeking knowledge], then I fear misguidance for you if you familiarize yourself with the books in which there is tahreef, such as the distorted interpretation of istiwaa’ (rising up in a way that befits Allah’s majesty) with the meaning of ‘taking possession’, “And your Lord has come” [89:22] with the meaning of ‘the order of your Lord has come’, and “Rather, both His hands are extended” [5:64] as meaning ‘both his blessings’, and what resembles this of false distortion. So it is not allowed for the beginner to read this, for it is will mislead him and destroy him.

ونحن نؤمن بأن الله يجيء نفسه ، لأن الله أضاف الفعل إلى نفسه ، { جاء ربك } وأنه استوى على عرشه حقا ، وبأن له يدين حقيقتين قال الله عز وجل : (وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعاً قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ) ، فالأمر واضح ولله الحمد ، الأمر مثل الشمس في رابعة النهار ، لكني أقول من لم يجعل الله له نورا فما له من نور . ـ

And we believe that Allah came Himself, because Allah attributed the action to Himself – “And your Lord has come” [89:22], and that He rose upon His throne in truth, and He has two real hands. Allah said:

وَمَا قَدَرُ‌وا اللَّـهَ حَقَّ قَدْرِ‌هِ وَالْأَرْ‌ضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ

They have not appraised Allah with true appraisal, while the earth entirely will be [within] His grip on the Day of Resurrection, and the heavens will be folded in His right hand. [39:67]

So the issue is clear, and to Allah belongs the praise. The issue is like the sun at its height (in terms of clarity), however I say that whoever Allah did not make for him a light, then he does not have any light.

[Noor ‘alaa Darb #372]

Sheikh Saalih al-Fawzaan was asked:

السؤال: أحسن الله إليكم سماحة الوالد يقول السائل: ما رأي فضيلتكم في تفسير الكشاف للزمخشري؟ وهل تنصحون طالب العلم بقراءته؟ ـ

Question: May Allah grant you good, honorable father. The questioner says: Your honor, what is you opinion regarding the tafsir al-Khashshaaf of al-Zamakhshari? Do you advise the student of knowledge to read it?

جواب الشيخ: تفسير الكشاف جيد في نواحي، ناحية اللغة والبلاغة ووجوه التفسير؛ لكنه مشحون بالاعتزال والقدح في أهل السنة؛ فلا يصلح أن يقرأه إلا متمكن في العلم، يأخذ مما فيها من الفوائد ويتجنب ما فيه من المخاطر؛ لا سيما وأن أسلوب بليغ ولاذع، ربما يتأثر به الإنسان غير المتمكن؛ نعم. ـ

The response of the sheikh: Tafsir al-Khashshaaf is good in two respects; in the area of linguistics and eloquence, and from the angle of exegesis. However it is fraught with mu’tazilah beliefs and slandering the people of the sunnah. So it is not appropriate to read it except for the one who is competent in terms of knowledge; he takes the benefits from it and avoids what is warned against from it, especially since it has a way of poignant speech – perhaps it would affect the person who is not competent! Na’am.

[retrieved from here]


Back to About the Books of Tafsir

For more information and details on some of the well-known books of tafsir, see: Mufassir Profiles.

Advertisements