How to Acquire a Firm Understanding of Tafsir: Sheikh Saalih al-‘Usaymi

What follows is an excerpt from a lecture given by sheikh Saalih al-‘Usaymi in Masjid al-Nabawi during Ramadan 1432 in a series of classes regarding tafsir. This excerpt focuses on how to study tafsir and acquire a firm understanding in the field, effectively providing a curriculum in this area:

إذا تقرر مقامُ علم التفسير وعِظمُ جلالته فينبغي أن يعلمُ المرءُ بعدُ أن كل مغلوقٍ له طريقٌ يوصل إليه, وهذه قاعدةٌ أجمعت عليها الأمم قاطبةً, فمن أراد شيئاً من الأمور الحسيّة أو المعنويّة فلابد أن يسلك طريقاً يفضي به إليه وجادةً تدلُّ عليه, ولما كان العلم مطلوباً معنويً فإن له جادةً توصل إلى كلِ فنٍّ ويشهدُ لذلك ما رواه مسلم بنُ الحجاج في ((صحيحه)) من حديث سليمان الأعمش عن أبي صالح الزيات عن أبي هريرة , أن النبي قال فذكر حديثاً وفيه: <<ومن سلك طريقاً يلتمسُ فيه علماً سهل الله له به طريقاً إلى الجنة>>. وكما أن الجنة لها طرقٌ توصل إليها وهي الأعمالُ الصالحة, والاعتقادات الكاملة, فكذلك كلٌ فنٍّ من الفنون له طريقٌ يوصل إليه, ويقال حينئذٍ: إن معرفة تفسير الله لها طريقٌ توصلُ إليها وتفضي سالكها من الإحاطة بعلم التفسير. ـ

Once you understand the great importance and tremendous merit of understanding the tafsir of the Qur’an, then you must also know that there is a way to reach every objective. This is something that all people agree on, without exception. Whoever wants something, whether physical or intangible, he must take the steps and the means to reach it. So since the knowledge that you seek it something intangible, then one must have the dedication that it takes to succeed in any field of knowledge. This is supported by what Muslim ibn al-Hajjaaj transmitted in his Saheeh from the hadith of Sulayman al-Ash’ath ibn Abi Salih al-Ziyaat on the authority of Abu Hurayrah that the Prophet said in part of a longer hadith:

Whoever traverses a path in search of knowledge, then Allah will make the path to Jannah easy for him because of that.

So just as Jannah has paths leading to it – namely righteous deeds and correct beliefs -, then likewise every field of study has a path that leads to it. So here we can say: There is a path for coming to know the meanings that Allah intended in His Book which will take whoever traverses it to the goal of having a comprehensive understanding of the field of tafsir.

ولا يمكن أن يتلقى علم التفسير بدون شيخ. فعند أبي داود من حديث الأعمش عن عبدالله بن عبدالله, عن سعيد بن جُبير, عن ابن عباس أن النبي قال:<< تسمعون ويُسمع منكم ويسمعُ ممن سمع منكم>>. وإسنادهُ قوي. وهذا الحديث حُجةٌ أن كلَّ علم من العلوم لا يؤخذُ إلا بالتلقي. ويعلمُ أيضاً أن من الغلط من يظنُ أن علم التفسير يؤخذُ بالقراءة المجردة بكتب التفسير, لأن التفسير ليست معادلات رياضيةٍ تحفظ وإنما هو علمٌ يَجمعُ بين إدراك جُملٍ من الأصول والقواعد مع صفاء النفوس وصلاحية القلوب= فعند ذلك يحاطُ بالتفسير. ــ

It is not possible to receive a good understanding of tafsir without a teacher. Abu Dawud brings the hadith of al-A’mash on the authority of ‘Abdullah ibn ‘Abdullah on the authority of Sa’eed ibn Jubayr on the authority of ibn ‘Abbaas that the Prophet said:

You hear from me and others will hear from you and then others will hear from those who heard from you.

And its chain of narration is strong.

This hadith serves as a proof that every single type of knowledge must be received and learned under a teacher.

We also come to know that it is a mistake to think that one can gain an understanding of tafsir simply by reading the books of tafsir. That is because tafsir isn’t just some collection of mathematical formulas that one needs to memorize; rather it is a science that involves both understanding a body of principles and precepts and purifying and rectifying one’s self and one’s heart. It is only in this way that one can come to grasp the meanings of the Qur’an.

محل هذا المقام وهو من الأمور الحقيقة بأن تستفتح بها مجالس التفسير: الإرشادُ إلى مراتب ومنازلِ تلقيّ علم التفسير. وإنما خفيَّ الإرشاد إلى هذه المراتب لعزةِ علم التفسير في الأمة, فإن علم التفسير في الأمة منذُ القديم قليلٌ . فإنه علمٌ يحتاج إلى آلةٍ عظيمة وعلومٍ متعددة, ولكن من أخذ هذه الطريق على وجهٍ صحيح مع دوام الإلحاح وسؤال الله أن يفتح له, فإنه يحيطُ علماً بتفسير كتاب الله . ـ

The goal of this sitting, which is actually the opening of a series of classes regarding tafsir, is to provide some guidance on the stages and levels which one should follow when learning tafsir. These stages of study are not well-known due the rarity of expertise in tafsir among this nation, as understanding of tafsir has long been limited in this ummah. That is because it is a field which requires tremendous skill and expertise in a number of different areas. But whoever takes this path in earnest, sticks to it and asks Allah to open it up for him, then he will gain a comprehensive understanding of the meanings of the Book of Allah.

ففاتحة المراتب: دارسةُ كليات التفسير في الألفاظ. ومعنى كليات التفسير في الألفاظ: الكلمات القرآنية التي يطردُ معناها في القرآن الكريم. فإن كليات التفسير نوعان: أحدُهما: كلياتٌ المباني. وهي التي ذكرنا لك والإحاطةُ بها ممكنةٌ لعموم الخلق. والآخر: كلياتٌ المعاني. وهي المستفادةُ من الاستخراج التام لأساليب القرآن الكريم. وقل من أشار إلى هذا النوع أو أشاد به إلا نفراً يسيراً في الأمة ممن له مكنةٌ في علم التفسير كأبي العباس ابن تيمية الحفيد وتلميذه ابن القيم والشاطبي في مواضع متفرقةٍ من كتاب الموافقات. وهذه الكليات التفسير هي غيرُ كليات القرآن, ومن الناس من يَخلطُ بينهما. وأما كليات القرآن: فهي المعاني المُبيّنة في القرآن أنها عامة كُليّة. والمتنُ المرشح: ((حسنُ البيان في نظم مُشتركات القرآن)) للعلامة عبدالهادي بن رضوان الأبياريّ الأزهريّ . وهذا المتنُ يفتقدُ إلى الشروح والحواشي عليه سوى حاشيةٍ للمصنف نفسِهِ, نشرت في ضمن كتابه ((المواكب العليّة على الكواكب الذرية في الضوابط العلمية)) وهو كتابٌ عظيم في مجلدين. ـ

The opening stage is: Studying the Kulliyyaat al-Tafsir fee al-Alfath. Kulliyyaat al-Tafsir fee al-Alfath refers to those Qur’anic words and phrases whose meanings are repeatedly mentioned throughout the Qur’an.

There are two kinds of kulliyyaat al-tafsir:

1. Kulliyyaat of words. This is the type we are speaking about, and learning these is something that most people can do.

2. Kulliyyaat of meanings. This type is only realized through exhaustive investigation into the literary style of the Qur’an. Few have discussed or focused on this second type except for a small portion of this Ummah who were skilled in the field of tafsir such as Abu’l-‘Abbaas ibn Taymiyah (the grandson, not the grandfather), his student ibn al-Qayyim, and al-Shatibi in bits and pieces throughout his book al-Muwafaqat.

The primer for this subject, along with its explanation, is Husn al-Bayan fee Natham Mushtarikat al-Qur’an by the great scholar ‘Abd al-Hadi ibn Ridwan al-Abyari al-Azhari. No explanations or commentaries on this primer have been made except for the marginal notes made by the author himself, and it has been published as part of his work al-Mawakib al-‘Aliyyah ‘alaa al-Kawakib al-Dhurriyah fee al-Dhawabit al-‘Ilmiyyah, which is a tremendous two-volume work.

أما المرتبةُ الثانية: دراسة غريبِ القرآن. ومعنى غريب القرآن: الألفاظُ التي تخفى معانيها لقلّة استعمالها. وهذا الفنُّ من العلوم المحتاج إليها في تفسير كلام الله لا يتعلق بكلِّ كلمةٍ في القرآن, وإنما يتعلقُ في الكلمات التي يقلُّ دورانها ويخفى معانها على عموم الناس. وفائدته: اكتمالُ فهم مراد القرآن. والمتنُ المعتمدُ أصلاً في درايته هو كتابُ ((تحفة الأريب فيما القرآن من الغريب)) للعلامة محمد بن يوسف الأندلسي, المعروف بأبي حيان الأندلسي. وهذا الكتابُ ليس عليه شرحٌ ولا حاشيةٌ مُتداولة, لكن يوجدُ تسجيلٌ لشيخ عبدالرحمن عوف كوني في التعليق على هذا الكتاب. ـ

The second stage is: Studying Ghareeb al-Qur’an. Ghareeb al-Qur’an refers to those wordings whose meanings are not clear due to the infrequency of their use. This is one of the fields which is absolutely required when it comes to understanding Allah’s Speech. It is not dealing with every single word in the Qur’an, but rather with those words which are not frequently used and whose meaning is not clear to most people.

The benefit of learning this is that it gives one a more complete understanding of the meanings of the Qur’an.

The standard primer text in this field is the book Tuhfah al-Areeb feema al-Qur’an min al-Ghareeb by the great scholar Muhammad ibn Yusuf al-Andalusi, more commonly know as Abu Hayyaan al-Andalusi. This book does not have any commonly-used commentary or liner notes, however you can find the tapes of sheikh ‘Abd al-Rahman ‘Awf al-Kuni making some commentary on the book.

أما المرتبة الثالثة: فهي دراسةُ كلمات القرآن. والمراد بكلمات القرآن: الألفاظ القرآنية عامةً. والفرقُ بينها وبين الغريب: أن الغريب يختصُ بالمنفرد القليل الدوران على اللسان, أما كلمات القرآن فإنها تشمل الغريب وغيره. والفرقُ بين هذه المنزلة وبين تفسير القرآن: أن هذه المنزلة يستجلي فيها المُتلقي معاني مفردات القرآن, بخلاف التفسير الذي يستجلي به المعاني الكليّة دون المفردات. وفائدته: الإطلاعُ على معاني الكلمات القرآنية. والمتنُ المعتمدُ أصلاً في درايته كتاب ((كلماتُ القرآن توضيحٌ وبيان)) للعلامة حسنين بنُ محمد مخلوف المالكي الأزهري . ووقعت فيه مواضعُ احتيج فيها إلى التعقب, صنف في الإشارة إليها أحدُ المعاصرين كتابٌ اسمه ((التعقُبات المفيدة على كتاب كلمات القرآن)) فيستفادُ بضمه إليه. وهذا الكتابُ ليس عليه شيءٌ من الشروح والحواشي, وهو حقيقٌ بذلك كالكتابين السابقين, وفقدانُ الشروح والحواشي عليه وعلى ما مضى فيه أعظمُ إعلامٍ بأن علم التفسير في الأمةِ قليلٌ وعزيز. ـ

The third stage: Studying the wordings of the Qur’an. What is meant here are the wordings of the Qur’an at large, with the difference between this and the previous stage being that the Ghareeb are specifically to those less-frequently-used words while the wordings of the Qur’an encompass both the Ghareeb and other words as well.

The difference between this stage and tafsir of the Qur’an is that this stage is in search of clarity regarding the transmitted meanings of the vocabulary of the Qur’an, in contrast to the tafsir which is an effort to obtain clarity regarding the overall meanings rather than just the vocabulary.

The benefit of learning this is gaining knowledge of the meanings of the Qur’anic wordings.

The standard primer text for this area is the book Kalimaat al-Qur’an Tawdheeh wa Bayaan by the great scholar Hasanayn ibn Muhammad Makhloof, al-Maliki al-Azhari. There are certain places in this work that require clarifying and correcting remarks, and one of the contemporary scholars has authored a book entitled al-Ta’aqqubaat al-Mufeedah ‘alaa Kitaab Kalimaat al-Qur’an in which he indicates these spots, so one should benefit from its contents.

There are no commentaries or liner notes to be found for this book, which is the reality of this book and the two previous ones. The fact that there are no explanations or liner notes for these works strongly supports the point that knowledge of tafsir in this nation is something rare and hard to come by.

وأما المرتبةُ الرابعة فهي: دراسةُ الوجوه والنظائر القرآنية. والمرادُ بالوجوه والنظائر القرآنية: الألفاظ القرآنيةُ المُتحدةُ لفظاً أو أصلاً والمختلفةُ معنىً. والفرق بين الوجوهِ والنظائر وكليات التفسير: أن اللفظة في كليات التفسير يطردُ معناه ولا يتغير, وأما في الوجوه والنظائر فإن اللفظة مع كونه واحداً فإنه قد يتغير معناه. وفائدة ذلك: الأمن من الغلط في تفسير كلام الله بحمل اللفظ على معنىً واحدٍ مطرد. والمتنُ المعتمد في دارسة الوجوه والنظائر القرآنية هو كتاب ((نُزهةُ الأعين النواظر في علم الوجوه والنظائر)) للعلامة أبي الفرج ابن الجوزي تعالى. وهذا الكتابُ يفتقرُ أيضاً إلى شرحٍ أو حاشيةٍ عليه, لكن تحقيقه الذي خرج معه كما يسمى: بتحقيق. نافعٌ وفيه فوائد, لكن مفتقرٌ إلى شرحٍ يبينُ ما يحتاج إلى تحقيقه من هذه الوجوه والنظائر. ولهذا ينتفعُ بدارسة هذا الكتاب بكُتبِ ابن فارس تعالى ولاسيما كتاب ((مقايس اللغة)), فلابد من مقارنةِ ما يذكره المصنفون في هذا الباب بنظيره مما حرره علماءُ العربية في أصول المعاني. ـ

The fourth stage: Studying al-Wujooh wa’l-Nathaa’ir. When speaking about the Qur’an, al-Wujooh wa’l-Nathaa’ir refers to the Qur’anic phrases where a single word or root of a word has multiple meanings. The difference between al-Wujooh wa’l-Nathaa’ir and the Kulliyyaat al-Tafsir is that the wordings of the Kulliyyaat al-Tafsir are such that their meanings are frequently repeated and do not change from one instance to another. But when we come to al-Wujooh wa’l-Nathaa’ir then the meanings change despite the fact that the same wording is beings used.

The benefit of studying this is that it protects one from faulty explanations of Allah’s speech that can occur when one invariably interprets a word to only carry one meaning.

The standard primer text for the study of al-Wujooh wa’l-Nathaa’ir is the book Nuzhah al-A’yun al-Nawaathir fee ‘Ilm al-Wujooh wa’l-Nathaa’ir by the great scholar Abu al-Farj ibn al-Jawzi. This is another book in need of a commentary or liner notes, however the checking in the foot notes that have been published with it in its Tahqeeq is excellent and contains many benefits. But it is still in need of a commentary to clarify those things in this field which need to be clarified. In line with this, one can benefit from studying this book with the books of ibn Faaris, especially the book Maqaayis al-Lughah. And one ought to compare what the authors of this field have written with the explanations given by the scholars of the Arabic language regarding the root meanings of these words.

أما المرتبة الخامسة فهي: دراسةُ هدايات السور. والمرادُ بهدايات السور: الغايات المُرادة من سور القرآن الكريم إجمالاً. وهي التي سماها المتأخرون: بمقاصد السور. وسماها بعضهم: بأغراض السور. والمناسب لما جاء في القرآن الكريم تسميتها: بهدايات السور. فإن الله ذكر في مواضع عدة أن القرآن كتابٌ يهدي. وكلُّ سورةٍ فلها هدايةٌ إجمالية ولها هداياتٌ تفصيلية: فالهداية الإجمالية: هي التي يشار إليها بمقاصد السورة وأغراض السورة ومطالب السورة. والهدايات التفصلية: هي الأحكام التي تستنبط من كلِّ آيةٍ من آياتها. والمتنُ المعتمدُ أصلاً لدراية هدايات السور ومقاصدُها: هو كلام ابن عاشور في تفسيره. وقد جرده أحد المعاصرين في كتاب سماه: ((أغراض سور القرآن الكريم في تفسير التحرير والتنوير لابن عاشور)). ـ

The fifth stage is: Studying the guidance of the surahs. What is meant by the guidance of the surahs is the overarching objectives intended by the surahs of the Qur’an. This is what latter-day scholars have termed as the Maqaasid al-Suwar – the Themes of the Surahs -, and some saying Aghradh al-Suwar – the Objectives of the Surahs. But when speaking about what has come in the Qur’an, it is fitting to refer to them as the guidance of the surahs, for Allah has mentioned in a number of places that the Qur’an is a Book that guides.

Every surah has some general guidance and some specific guidance. The general guidance is what is referred to as the themes or objectives or aims of the surah, while the specific guidance is the legal rulings which can be derived from any of its ayaat.

The standard primer text for studying the guidance and themes of the surahs is the words of Ibn ‘Aashoor ibn his book of tafsir. One of the contemporary scholars has extracted these parts of his tafsir and organized them into an independent collection entitled Aghradh Suwar al-Qur’an al-Kareem fee Tafsir al-Tahreer wa’l-Tanweer li’Ibn ‘Aashoor.

فالمرتبة السادسة هي : دراسة مُجمل التفسير. والمراد بمجمل التفسير: التفسير الوجيز الكفيلُ ببيان المعاني الكليّة لآيات القرآن الكريم. وهذا التفسير المجمل مرتبةٌ قبل التفسير المُفصل, ولا يرتقي إلى التفسير المفصل إلا من درس القرآن الكريم تفسيرَه على وجه الإجمال. وفائدةُ دراسة التفسير الوجيز: الإطلاعُ على المعاني الكليّة الإجمالية للقرآن الكريم. وأكثرها نفعاً وأعظمها دوراناً هو تفسير الجلالين واسمه: ((المفصل في تفسير القرآن الكريم)) لكنه شُهر بتسميته ((تفسير الجلالين)) نسبةً إلى المصنفين الذين تشاركا في وضعه, وإنك لن تجد تفسيراً من التفاسير اعتنى به أهل العلم درساً وشرحاً وتحشيّةً أكثر من تفسيرين اثنين: أحدهما: تفسيرُ الجلالين. والآخر: تفسير البيضاوي. وأعظمُ ما ينتفعُ الإنسان معه بحاشيتيّن اثنتين: إحداهما: حاشية الجمل. والأخرى: حاشيةُ الصاوي. فهاتان الحاشيتان نافعتان في استصحابهما عند دراسة هذا التفسير عند أحد علماء التفسير. ـ

The sixth stage is: Studying the abridged books of tafsir. This refers to short reliable books of tafsir which clarify the overarching meanings of the Qur’anic ayaat. The abridged commentary comes before detailed commentary, and only those who have studied the explanations of the Qur’an through this general method should advance to the level of detailed commentaries.

A benefit of studying these shorter books of tafsir is that one becomes familiar with the general overarching meanings of the Qur’an.

The most beneficial and most widely-circulated one of these is Tafsir al-Jalalayn. Its actual title is al-Mufassal fee Tafsir al-Qur’an al-Kareem, but it is more well-known as Tafsir al-Jalalayn, which is a nod to the two authors who jointly wrote it. You won’t be able to find any books of tafsir which has received more attention from the scholars in terms of classes, explanations, commentaries on those explanations that these two books of tafsir: 1) Tafsir al-Jalalayn, and 2) Tafsir al-Baydhawi.

The best explanations of Tafsir al-Jalalayn that one can get are: 1) Hashiyah al-Jamal, and 2) Hashiyah al-Sawi. These two works are very beneficial companion texts to have while studying this book under one of the scholars of tafsir.

أما المرتبة السابعة فهي: دراسةُ تصريف القرآن. وليس المراد بالتصريف ما يُنسب إلى علم النحو من أبنية الأفعال والأسماء, وإنما يرادُ بذلك التصريف في القرآن وهو الذي سماه المتأخرون: بمتشابه القرآن. وهذه التسمية لا تناسب الوضع الشرعي لمعنى التصريف, وهم في بناء هذا العلم تارةً يخلطونه بأشياء أخرى لا مدخل لها في علم تصريف القرآن. والمتنُ المعتمد أصلاً في درايته هو ((كشف المعاني في متشابه المثاني)) للعلامة محمد بن إبراهيم بن جماعة . وهو كتابٌ مفتقرٌ إلى شروحٍ وحواشٍ توضع عليه. ـ

The seventh stage is: Studying the tasreef of the Qur’an. The meaning of tasreef here is not sarf of Arabic grammar dealing with the forms of verbs and nouns; rather the intended meaning of tasreef here is what the scholars of later generations refer to as Mutashabih al-Qur’an – those slight differences in otherwise similar passages of the Qur’an. …

The main primer to be used in this field is Kashf al-Ma’aani fee Mutashabih al-Mathani by the great scholar Muhammad ibn Ibrahim ibn Jamaa’ah, and this book is in need of book explanations and commentaries written about it.

وأما المرتبةُ الثامنة فهي: دارسةُ مفصل التفسير. والمراد بمفصل التفسير: التفصيلُ المستوعب المفرد لكلِّ آيةٍ من آيات القرآن على وجهٍ التفصيل لا على وجه الإجمال. وفائدته: الإعانةُ على كمال الفهم للقرآن الكريم. وفيه مصنفاتٌ كثيرةٌ من أمثلها أصلا معتمداً في داريته ((جامعُ البيان في تفسير القرآن)) وهو من تصنيف الحافظ محمد بن جرير الطبري . ولم يحفل بشيءٍ من الشروح والحواشي, مع أنه أوْلى التفاسير بذلك سوى ما كتبه عليه ابنا شاكر العلامة محمود وأخوه أحمد رحمهما الله تعالى, فيستفاد مما كتبا فيما انتهى إليه كتابتهُما رحمهما الله تعالى. كما أنه يستفادُ خاصةً من ((تفسير ابن كثير)) في العقبات التي نبه عليها في ما يتعلق من كلام ابن جرير الطبري. ـ

The eighth stage is: Studying the detailed books of tafsir. The detailed books of tafsir are those which contain detailed and in-depth explanation of every single ayah of the Qur’an, as opposed to just providing the general meaning.

A benefit of these books is how they aid one in gaining a complete understanding the Qur’an.

There are many works in this area. One of the best and most commonly used is Jaami’ al-Bayan fee Tafsir al-Qur’an. This is one of the books of al-haafidh Muhammad ibn Jarir al-Tabari. Despite this being the most deserving tafsir for such a project, no one has undertaken the task of writing an explanation or commentary on this work aside from what the Shaakir brothers – the great scholar Mahmoud and his brother Ahmad – wrote. So one can benefit from what they were able to write on this. Likewise, one can also especially take benefit from Tafsir ibn Kathir in the follow-up notes that he makes to the positions of Ibn Jarir al-Tabari that he mentions.

أما المرتبة التاسعة فهي: دارسة هدايات السور مفصلةً. وهي التي سماها المتأخرون: بأحكام القرآن. ويردون بذلك الفوائد المستنبطة من آي القرآن الكريم, وهذه المرتبة مرتبةٌ أخرى غيرُ مفصلِ التفسير. فالمراد بها استخراجُ كلِّ ما يستفادُ من آي الكتاب الكريم. والمتنُ المعتمدُ أصلاً في دراية هداية القرآن الكريم هو كتاب ((الجامع في أحكام القرآن)) للعلامة أبي عبدالله حمد بن أحمد القرطبي, وعمادُ هذا التفسير على تفسيرين هما: ((المحرر الوجيز)) لابن عطية, و((أحكام القرآن)) لأبي بكر ابن العربي . ـ

The ninth stage is: Studying the guidance of the surahs in detail, a topic which the later scholars refer to as Ahkam al-Qur’an – the legal rulings of the Qur’an. They used this term to refer to the benefits that can be extracted from the Qur’anic ayaat. So this stage is something different from the detailed tafsir stage. This stage refers to extracting any and all benefits which can be gleamed from the Qur’anic ayaat.

The most commonly-used primer for the study of this area is the book al-Jaami’ li-Ahkam al-Qur’an by the great scholar Abu ‘Abdullah Hamad ibn Ahmad al-Qurtubi, that the book is itself based on two other works of tafsir: 1) al-Muharrar al-Wajeez of ibn ‘Atiyyah and Ahkam al-Qur’an of Abu Bakr ibn al-‘Arabi.

فهذه كتبٌ تسعةٌ في مراتب تسعة تأخذ تلقيًّا عن الشيوخ, وكلُّ هذه المراتب مندرجةٌ في إحدى القوتين التي تحصل بها العلوم, فإن العلوم تحصل بقوتين ذكرهما قدماءُ فلاسفة اليونان ثم بسط المعنى أبو العباس ابن تيمية في ((اقتضاء الصراط المستقيم)) وغيره: فالقوة الأولى: قوة الفهم. والقوة الثانية: قوة الحفظ. ولا يظنن أمرءٌ أنه يدرك علماً من العلوم بلا حفظٍ, قال شيخ شيوخنا ابن مانع تعالى: أجمعَ العقلاء على أن العلم لا يُنال إلا بحفظ. ـ

These nine books in these nine stages is a curriculum that has been taken as received from the scholars. And each one of these stages falls under one of the two abilities by which one grasps the various fields of study. The fields of knowledge are grasped through two abilities which the ancient Greek philosophers mentioned and which Abu’l-Abbaas ibn Taymiyah later expanded upon in his book Iqtidhaa’ al-Siraat al-Mustaqeem, as have others elsewhere. The first ability is good understanding, and the second ability is strong memory. A person shouldn’t think that he has grasped any field of knowledge without memorization. Our teacher ibn Maani’ said, “The intelligent people agree that knowledge is not achieved without memorization.”

[The Sheikh here mentions some books which would be suitable for the dedicated student to memorize. We have omitted this section from the translation for the sake of brevity, but it can be found in the link at the bottom of this article]

فمتى استوفى الإنسان دراسة هذا العلم على هذا النسق, فأنا كفيلٌ له بأن يكون عنده علمٌ في التفسير على وجهٍ قلّ وجدانه في المتأخرين للجهل بالطريق, وقد قال ابن القيم تعالى: والجهلُ بالطريق وآفاته والمقصود يُضيعُ العمر مع تعبٍ كثير وفائدة قليلة. فإن هذا الذي ذكرنا إنما يترقى به الإنسان في كيفية ترقي علم التفسير, وأما بناء ملكة المفسر فوراء ذلك آلاتٌ إيمانية وعلمية متى استوفاها الإنسان كان مفسراً. ـ

So if a person takes this course of study following this order and guidelines, then I guarantee that he will have a knowledge of the explanation of the Qur’an the likes of which is rare to find in this age of ours where this method is not widely known. Ibn al-Qayyim said, “Not knowing the path, tools or objective is something which leads to wasting one’s life with lots of toil and little benefit.” And what we have mentioned here is only how one should progress through the levels of the study of tafsir; but as for building up the level of firm understanding of tafsir, then this involves being blessed with strong eemaan and strong knowledge so that one could reach that level of being a mufassir.

[Transcription as found here, with some slight abridgement and one omitted section marked by ellipses and brackets]

See also: Ten Areas to Memorize for Excellence in Tafsir

See also: A Beneficial Method of Studying Tafsir: Sheikh Saalih al-‘Usaymi

See also: The Conditions for Making Tafsir: Sheikh Saalih Aal al-Sheikh

See also: The Threat for Explaining the Qur’an Without Knowledge: Tafsir al-Baghawi

See also: What the Memorizer of the Qur’an Ought to Know: Makki ibn Abi Taalib

4 thoughts on “How to Acquire a Firm Understanding of Tafsir: Sheikh Saalih al-‘Usaymi

  1. Pingback: Ten Areas to Memorize for Excellence in Tafsir | Tulayhah

  2. Pingback: What the Memorizer of the Qur’an Ought to Know: Makki ibn Abi Taalib | Tulayhah

  3. Pingback: Recognizing the Greatness of the Allah’s Speech: Sheikh Salih al-‘Usaymi | Tulayhah

  4. Pingback: A Beneficial Method of Studying Tafsir: Sheikh Saalih al-‘Usaymi | Tulayhah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.