A Question about the Length of the Makki Surahs

I posed the following question to sheikh ‘Abdullah al-‘Awaaji, a professor of Tafsir at the Islamic University of al-Madinah, via Twitter on the @ConsQuran channel on November 2, 2019:

احسن الله إليكم . ذكر السيوطي في الاتقان : “أخرج الطبراني ، عن ابن مسعود : نزل المفصل بمكة ، فمكثنا حججا نقرؤه ، لا ينزل غيره .” كيف نفهم هذا اثر وسور طويل نزلت قبل الهجرة كسورة الكهف و سورة يوسف وسورة الأعراف ونحوها . بارك الله فيك . ـ

[Question] May Allah be good to you. al-Suyooti mentions the following quote in al-Itqan:

al-Tabarani brought a report from ibn Mas’ood that:

The Mufassal surahs were revealed in Mecca, so we remained reciting these for years without anything else being revealed.

How should we understand this narration when long surahs such as surah al-Kahf, surah Yusuf, surah al-A’raf and others were revealed before the Hijrah?

May Allah bless you.

أولًا في ثبوت ذلك عن ابن مسعود رضي الله عنه نظر والراجح تضعيفه وقد مال محققو الاتقان ط المجمع الى تحسينه تساهلًا لانه يتعلق بالتفسير ،وممن ضعفه لعلتين مؤثرتين المحقق أد/ سعد الحميد في ج ١ من تخقيقه لسنن سعيد بن منصور وهذه صورة كلامه ـ

[Response] Firstly, there is some question as to whether this is actually an authentically transmitted statement of ibn Mas’ood. The predominant opinion is that it is weak, though the verifier of al-Itqan inclined towards grading it as acceptable due to his more relaxed standards with material related to tafsir. One of those who graded this report as weak due to two problems in its chain was the verifier Dr. Sa’d al-Humayd in the first volume of his critical edition of the Sunan of Sa’eed ibn Mansoor, and you can see the image of his comments below.

Click to see larger image

Click to see larger image

ولو ثبت الأثر ماكان مشكلا وذلك أن الواقع يؤيده حيث أن النازل أول الإسلام (غالبا )من الآيات والسور هو قرارها ثم لم تزل تطول في الاغلب حتى صارت في آخر المرحلة المدينة طوالها.والمشهور في ترتيب السور في نزولها – على اختلاف يسير فيه-:العلق ، القلم ، المزمل ، المدثر ،الفاتحة ،المسد

But even if this report were to be authentic, there is no real problem because this report is in line with how things happened since what was revealed at the beginning stages of Islam was – for the most part – just groups of ayaat and some surahs, which this report affirms, and that they continued to grow longer for the most part until they reached their longest in the final stage of Prophet’s time in al-Madinah.

The most well-known listing of the order of the surahs – with some small points of difference – begins with (96) al-‘Alaq, (68) al-Qalam, (73) al-Muzzammil, (74) al-Maddathir, (01) al-Fatihah, (111) al-Masad,

السور المكية حسب ترتيب النزول: العلق ، القلم ، المزمل ، المدثر ، الفاتحة ، المسد ، التكوير ، الأعلى ، الليل ، الفجر ، الضحى ، الشرح ، العصر ، العاديات ، الكوثر ، التكاثر ، الماعون ، الكافرون ، الفيل ، الفلق ، الناس ، الإخلاص ، النجم ، عبس ، القدر ، الشمس ، البروج ، التين ، قريش ، القارعة ، القيامة ، الهمزة ، المرسلات ، ق ، البلد ، الطارق ، القمر ، ص ، الأعراف ، الجن ، يس، الفرقان ، فاطر ، مريم ، طه ، الواقعة ، الشعراء ، النمل ، القصص ، الإسراء ،يونس ، هود، يوسف ، الحجر ، الأنعام ، الصافات ، لقمان ، سبأ ، الزمر ، غافر ، فصلت ، الشورى ، الزخرف ، الدخان ، الجاثية ، الأحقاف ، الذاريات ، الغاشية ، الكهف ، النحل ، نوح ، إبراهيم ، الأنبياء ، المؤمنون ، السجدة ، الطور، الملك ، الحاقة ، المعارج ، النبأ ، النازعات ، الانفطار ، الانشقاق ، الروم ، العنكبوت ، المطففين

The order of revelation of the Makki surahs is:

(96) al-‘Alaq, (68) al-Qalam, (73) al-Muzzammil, (74) al-Maddathir, (01) al-Fatihah, (111) al-Masad, (81) al-Takwir, (87) al-A’laa, (92) al-Layl, (89) al-Fajr, (93) al-Dhuhaa, (94) al-Sharh, (103) al-‘Asr, (100) al-‘Adiyaat, (108) al-Kawthar, (103) al-Takathur, (107) al-Ma’oon, (109) al-Kafiroon, (105) al-Feel, (113) al-Falaq, (114) al-Nas, (112) al-Ikhlas, (53) al-Najm, (80) ‘Abasa, (97) al-Qadr, (91) al-Shams, (85) al-Burooj, (95) al-Teen, (106) Quraysh, (101) al-Qari’ah, (75) al-Qiyamah, (104) al-Humazah, (77) al-Mursalat, (50) Qaaf, (90) al-Balad, (86) al-Tariq, (54) al-Qamar, (38) Saad, (07) al-A’raaf, (72) al-Jinn, (36) Yaseen, (25) al-Furqan, (35) Faatir, (19) Maryam, (20) Taha, (56) al-Waqi’ah, (26) al-Shu’araa’, (27) al-Naml, (28) al-Qasas, (17) al-Israa’, (10) Yunus, (11) Hud, (12) Yusuf, (15) al-Hijr, (06) al-An’aam, (37) al-Saffaat, (31) Luqman, (34) Saba’, (39) al-Zumar, (40) Ghafir, (41) Fussilat, (42) al-Shooraa, (43) al-Zukhruf, (44) al-Dukhan, (45) al-Jathiyah, (46) al-Ahqaf, (51) al-Dhariyaat, (88) al-Ghashiyah, (18) al-Kahf, (16) al-Nahl, (71) Nuh, (14) Ibrahim, (21) al-Anbiyaa’, (23) al-Mu’minoon, (32) al-Sajdah, (52) al-Toor, (67) al-Mulk, (69) al-Haqqah, (70) al-Ma’aarij, (78) al-Naba’, (79) al-Nazi’aat, (82) al-Infitar, (84) al-Inshiqaq, (30) al-Room, (29) al-‘Ankaboot, and (83) al-Mutaffifeen

ومدة نزول هذه السور ثلاثة عشر سنة. ـ والأثر لا يستوفي هذه السنوات بل أولها . والتي قبل الأربعين الاولى منها قصيرة جدا

These surahs were revealed over the course of 13 years, and this narration was not referring to that entire period but only to the first part of it, for the first forty of these surahs are very short.

[I, Khalil Klopfenstein, asked sheikh ‘Abdullah al-‘Awaaji this question via the @ConsQuran Twitter channel on November 2nd, 2019]

See also: Makki and Madani Article Index

See also: Makki and Madani Series [5-part series from al-Suyoot’s al-Itqan]

See also: Reconciling Differing Reports About Whether a Surah is Makki or Madani

See also: The Makki and Madani Surahs in Chronological Order: al-Suyooti

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.