The Light of Eeman in the Heart of the Believer: Tafsir al-Tabari

Allah says in surah al-Nur:

اللَّـهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ يَهْدِي اللَّـهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ ۚ وَيَضْرِبُ اللَّـهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

Allah is the light of the heavens and the earth. The likeness of his light is like a niche inside of which is a lamp. The lamp is inside of glass. The glass is like a bright star lit by a blessed olive tree which is neither of the east nor of the west. Its oil practically gives off light even though it has not been touched by fire. Light upon light. Allah guides with His light whomever He wishes. And Allah strikes parables for mankind. And Allah is completely knowing of all things. [24:35]

The great mufassir Muhammad ibn Jarir al-Tabari mentioned several different explanations of this ayah in his famous tafsir, including the following from some of the great scholars of the Qur’an among the Sahabah:

وقال  آخرون عنى بالمشكاة : صدر المؤمن ، وبالمصباح : القرآن والإيمان ، وبالزجاجة : قلبه . ذكر من قال ذلك : ـ

Others said that the niche is the chest of the believer, and that the lamp is the Qur’an and eemaan, and that the glass is his heart.

Among those who said that are:

حدثني عبد الأعلى بن واصل ، قال : ثنا عبيد الله بن موسى ، قال : أخبرنا أبو جعفر الرازي ، عن الربيع بن أنس ، عن أبي العالية ، عن أبي بن كعب ( مثل نوره كمشكاة فيها مصباح ) قال : مثل المؤمن ، قد جعل الإيمان والقرآن في صدره كمشكاة قال : المشكاة : صدره ( فيها مصباح ) قال : والمصباح القرآن والإيمان الذي جعل في صدره ( المصباح في زجاجة ) قال : والزجاجة : قلبه ( الزجاجة كأنها كوكب دري يوقد ) قال : فمثله مما استنار فيه القرآن والإيمان كأنه كوكب دري ، يقول : مضيء ( يوقد من شجرة مباركة ) والشجرة المباركة أصله المباركة الإخلاص لله وحده وعبادته ، لا شريك له ( لا شرقية ولا غربية ) قال : فمثله مثل شجرة التف بها الشجر ، فهي خضراء ناعمة ، لا تصيبها الشمس على أي حال كانت ، لا إذا طلعت ولا إذا غربت ، وكذلك هذا المؤمن قد أجير من أن يصيبه شيء من الغير ، وقد ابتلي بها فثبته الله فيها ، فهو بين أربع خلال : إن أعطي شكر ، وإن ابتلي صبر ، وإن حكم عدل ، وإن قال صدق ، فهو في سائر الناس كالرجل الحي يمشي في قبور الأموات ، قال : ( نور على نور ) فهو يتقلب في خمسة من النور : فكلامه نور ، وعمله نور ، ومدخله نور ، ومخرجه نور ، ومصيره إلى النور يوم القيامة في الجنة . ـ

Ubay ibn Ka’b said:

مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ

The likeness of his light is that of a niche inside of which is a lamp …

the likeness of a believer. Allah has made emaan and the Qur’an in his chest like a niche. The niche is his chest

فِيهَا مِصْبَاحٌ

… inside of which is a lamp …

the lamp is the Qur’an and eemaan which Allah has placed in his chest

الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ

the lamp is within glass

the glass is his heart

الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ

the glass is like a shining star lit …

the likeness of how it has been lit from within by the Qur’an and eemaan is like a bright star

يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ

… lit by a blessed tree …

the blessed root of this blessed tree is ikhlaas to Allah and worshiping Him alone without any partners

لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ

… neither of the east nor of the west.

so it is like a tree surrounded by other trees, making it green and soft for the sun does not strike it no matter which direction is comes from, neither while rising nor setting. Likewise, this believer is protected from being afflicted by certain harm from others. He may be tried by it, but Allah will make him steadfast through it, and so he is always in one of four states: If he is blessed he is grateful, if he is tested he is patient, if he makes a judgement he is just, and if he speaks he is truthful. Compared to the rest of mankind, he is like a living man walking through a graveyard.

نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ

Light upon light

so he is always moving between five different kinds of light: his speech is light, his actions are light, his entering into something is light, his leaving something is light, and his ultimate return on the Day of Judgement is to the Light in Jannah.

حدثنا القاسم ، قال : ثنا الحسين ، قال : ثني يحيى بن اليمان ، عن أبي جعفر الرازي ، عن الربيع بن أنس ، عن أبي العالية ، عن أبي بن كعب ، قال : المشكاة : صدر المؤمن ( فيها مصباح ) قال : القرآن . ـ

… and Ubay ibn Ka’b said:

the niche is the chest of the believer

فِيهَا مِصْبَاحٌ

… inside of which is a lamp …

i.e. the Qur’an

قال : ثنا الحسين ، قال : ثني حجاج ، عن أبي جعفر ، عن الربيع ، عن أبي العالية ، عن أبي بن كعب ، نحو حديث عبد الأعلى ، عن عبيد الله . ـ

[ ص: 182 ] حدثني علي ، قال : ثنا أبو صالح ، قال : ثني معاوية ، عن علي ، عن ابن عباس ( مثل نوره كمشكاة ) قال : مثل هداه في قلب المؤمن ، كما يكاد الزيت الصافي يضيء قبل أن تمسه النار ، فإذا مسته النار ازداد ضوءا على ضوء ، كذلك يكون قلب المؤمن ، يعمل بالهدى قبل أن يأتيه العلم ، فإذا جاءه العلم ازداد هدى على هدى ، ونورا على نور ، كما قال إبراهيم صلوات الله عليه قبل أن تجيئه المعرفة : ( قال هذا ربي ) حين رأى الكوكب من غير أن يخبره أحد أن له ربا ، فلما أخبره الله أنه ربه ازداد هدى على هدى . ـ

ibn ‘Abbaas said:

مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ

The likeness of his light is that of a niche …

the likeness of Allah’s guidance in the heart of a believer. Just as the pure oil practically gives off a light even before any fire has touched it, and when the fire does touch it that only adds light to its light, likewise with the heart of the believer; he acts according to the guidance before having been given knowledge and then when knowledge does come to him it only increase guidance upon guidance and light upon light. This is like what Ibrahim said before he was given understanding

قَالَ هَـٰذَا رَبِّي

He said, “This is my Lord” [6:76]

when he saw the bright star in the sky. This was before anyone had told him that he even had a Lord. Then when Allah informed Ibrahim that He was his Lord this only increased him in guidance upon guidance.

[Tafsir al-Tabari 19/181-182]

See also: The Story of Saalih as explained by Mujahid and Qatadah

One thought on “The Light of Eeman in the Heart of the Believer: Tafsir al-Tabari

  1. Pingback: Major Nifaq and Minor Nifaq in the Qur’an: Tafsir ibn Kathir | Tulayhah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.