Some Background on the Field of ‘Uloom al-Qur’an: Sheikh ‘Abd al-Kareem al-Khudayr

In the introduction to his explanation of Manthoomah al-Zamzami – an introduction to the Qur’anic sciences in poem form -, sheikh ‘Abd al-Kareem al-Khudayr included the following remarks which include important background information regarding the field of ‘Uloom al-Qur’an:

التأليف في علوم القرآن يندر أن تجد متنا يناسب شرحه في دورة مثلا كما يوجد في العلوم الأخرى، العلوم الأخرى ألف فيها للمبتدئين، كتب كثيرة للمبتدئين؛ في الفقه، في العقائد، في الحديث، في كذا..، كتب كثيرة تناسب المبتدئين، كتب ألفت للمتوسطين، كتب ألفت للمنتهين. ـ

When it comes to the field of the Qur’anic sciences it is rare to find a primer suitable to be explained in a conference setting like the primers that you can find for other fields. In other sciences there are works that have been written for the beginning level, many books suitable for beginners. This is the case in fiqh, in ‘aqeedah, in hadeeth, and so on. There are plenty of books suitable for beginners, books written for intermediate students, and books written for advanced students.

تعال يا أخي إلى علوم القرآن، ما الذي يناسب المبتدئين من هذه العلوم؟ نجد في الدورات عناية بمقدمة شيخ الإسلام ابن تيمية مقدمة التفسير ، شيخ الإسلام رحمه الله إمام من أئمة المسلمين، يكفي أن هذا الكتاب لشيخ الإسلام، لكن هل هو على طريقة المتون التي تعنى بالحدود والأمثلة والتعاريف وضبط الفن وضبط أنواع الفن كالعلوم الأخرى؟ يعني: هل نجد متنا في علوم القرآن مثل ما نجد النخبة مثلا ، أو الكتب التي ألفت للتدرج في تلقي العقيدة الصحيحة؟ ما نجد، يعني على سبيل الاستقلال للعلماء الذين يؤلفون على الجادة لطلاب العلم ما تجد إلا ما ندر. ـ

Let’s look, my brother, at the Qur’anic sciences – what would be a suitable work in this field for the beginning student? We find conferences generally giving attention to the Muqaddimah al-Tafsir of Sheikh al-Islam ibn Taymiyah, the sheikh of Islam (may Allah have mercy on him) and one of the leading figures of the Muslims. It is enough to know that this book was written by this Sheikh al-Islam, but is this work written in the typical mold of a primer that focuses on delimiting the subject, providing examples, giving definitions, precisely defining the field and the various sub-fields within it as we find in the primers of other sciences? In other words, do we find source texts for the Qur’anic sciences like al-Nukhbah al-Fikr, for example or like the books written to help the student gradually progress in acquiring the correct ‘aqeedah? We do not find these, meaning not as their own independent works written by the scholars as part of a progression of knowledge for students of knowledge. Except for the rare exception, we do not find such works.

كتاب للسيوطي اسمه النُّقاية، هذا الكتاب ألفه السيوطي وجمع فيه أربعة عشر علما، بدءا من أصول الدين، ثم علوم القرآن، ثم علوم الحديث، علم أصول الدين، علم التفسير، علوم القرآن، علم الحديث، علم أصول الفقه، علم الفرائض، علم النحو، علم التصريف، علم الخط، علم المعاني، نعم علم البيان، علم البديع، علم التشريح، علم الطب، علم التصوف، هذا كتاب اسمه النُّقاية بضم النون كالخلاصة وزنا ومعنى هذا متن أو متون ، أربعة عشر متنا في أربعة عشر فنا على ما سمعنا، وكل واحد من هذه المتون يصلح للمبتدئين تدريسه واقرأؤه. علم أصول الدين في العقائد، لكن مع الأسف أنه جرى على عقيدته التي مشى عليها وهي عقيدة الأشعرية، ثم بعد ذلك بدأ بعلم التفسير وسبق لنا في دورة مضت أن أخذنا من هذا الكتاب الذي هو النُّقاية ما يتعلق بعلم التفسير، وشرحناه في دورة انتشرت أشرطتها، وفرغت على أوراق، وانتفع بها من انتفع، نرجو أن تكون خالصة لله جل وعلا ، وهي على طريقة المتون، وفيها خمسة وخمسون نوعا من أنواع علوم القرآن.ـ

There is a book by al-Suyooti called al-Nuqaayah. al-Suyooti wrote this book compiled fourteen different sciences within it beginning with Usool al-Deen, then the Qur’anic sciences, and then the hadeeth sciences. It includes the study of the Usool al-Deen, the science of tafsir, the Qur’anic sciences, the study of hadeeth, study of Usool al-Fiqh, study of inheritance, grammar, morphology, writing, linguistic eloquence in its various forms, medicine, and al-tasawwuf. So this book entitled al-Nuqaayah is like a digest work with fourteen different primers on fourteen different subjects, as we just heard, and every one of these primers is suitable for the beginning student to study and read. The section of Usool al-Deen deals with ‘aqeedah, however it unfortunately runs along the lines of the Ash’ari ‘aqeedah. After that section, he ventures into the science of tafsir, and we previously took this section of the book al-Nuqaayah dealing with the science of tafsir and explained it at another conference whose recordings were then published and transcribed into written form. Whoever benefited from this benefited, and we hope that is was sincerely for Allah’s sake. So that work of his is in the form of a primer, and it contains 55 different topics dealing with the Qur’anic sciences.

أيضا علم الحديث خلاصة في مصطلح الحديث تحاكي النخبة، بل جلها مأخوذ من النخبة، علم أصول الفقه أيضا هذا كتاب مختصر جميل، يصلح أن يعتمد عليه المبتدئ، علم الفرائض، علم النحو، علم التصريف.. إلى آخر العلوم وختمه بعلم التصوف؛ لأنه سائد في وقته، وله منه نصيب في العلم والعمل، أن يقر هذا العلم، وان كان فيه ما يلاحظ عليه وعلى غيره. ـ

It also contains a section on ‘Ilm al-Hadeeth offering a summary of the hadeeth terminology that is similar to al-Nukhbah al-Fikr; in fact the bulk of it is taken directly from al-Nukhbah al-Fikr. There is also the study of Usool al-Fiqh, and this is a wonderful summary work which would be a suitable reference for the beginning student to rely on. There is also the study of inheritance, grammar, morphology and so on. Then it ends with the study of al-Tasawwuf as that was prevalent at the time, so he had some knowledge and practice of it. As such he included it as a section in his book, even though there are some issues with his and others’ practice of it.

المقصود: أن هذا الكتاب الذي اسمه النُّقاية ألفه السيوطي؛ ليكون متونا لأربعة عشر علما، ثم شرحه في شرح مختصر اسمه “إتمام الدارية بشرح النُّقاية”. منظومة الزمزمي التي معنا مأخوذة من النُّقاية، يقول: “أفردتها نظما من النُّقاية”، من هذا الفن. … ـ

But the point is that al-Suyooti authored this book entitled al-Nuqaayah to be a collection of primers for fourteen different fields of knowledge, and then he also authored a brief explanation of this collection entitled Itmam al-Dirayah bi Sharh al-Nuqaayah. And this Manthoomah al-Zamzami which we have with us was based on al-Nuqaayah. Its author said, “I extracted this poem from al-Nuqaayah” i.e. the part related to this field. …

التأليف في هذا الفن أعني علوم القرآن تأخر جدًّا، بعد التأليف في أصول الفقه وعلوم الحديث تأخر جدًّا، تقدمه التأليف في أصول الفقه بقرون ، تقدمه التأليف في علوم الحديث كذلك، لماذا؟ لأن القرآن مضبوط محفوظ تكفل الله بحفظه من الزيادة والنقصان، ما دام مضبوطا ومحفوظا ليسوا بحاجة إلى أن يؤلف فيه ما يخدمه من حيث الثبوت وعدمه، بينما التأليف المتقدم في علوم الحديث من هذه الحيثية فيما يخدم السنة من حيث الثبوت وعدمه، وهذه الحاجة ليست موجودة بالنسبة للقرآن؛ لأنه تكفل الله جل وعلا بحفظه، أما ما يحتاج إليه فيما يخدم القرآن وفهم القرآن والاستنباط من القرآن فهو موجود أيضا في كتب أصول الفقه؛ لأن أصول الفقه فيها مبحث يتعلق بعلوم القرآن، وما يخدم القرآن من حيث العام والخاص، والمطلق والمقيد، والناسخ والمنسوخ.. إلى آخره، فالحاجة ليست داعية مثل الحاجة الداعية إلى التأليف في أصول الفقه أو علوم الحديث؛ لأنه مصون ، بخلاف السنة التي وقع فيها أو وجد فيها الوضع، وفيها الدس منذ القرن الأول، فلم يروا الحاجة داعية إلى التأليف، فتأخر التأليف جدًّا. ـ

Written works authored in this field – i.e. the Qur’anic sciences – came about rather late historically, quite a while after works written in Usool al-Fiqh and the Hadeeth sciences. Works in Usool al-Fiqh preceded them by centuries, as did works in the Hadeeth sciences. Why was that? That was because the Qur’an was already accurately authenticated and preserved, Allah having taken its protection from any additions or deletions upon Himself. Something which has been accurately authenticated and preserved does not require works to be authored in service of determining its authenticity or lack thereof while authored works in the Hadeeth sciences were needed for this very reason to serve the Sunnah by determining the authenticity of lack thereof. That need did not exist in relation to the Qur’an, for Allah had entrusted its preservation to Himself.

As for that service which the Qur’an does need in order to understand it and to derive rulings and benefits from it, then these things are already present in the books of Usool al-Fiqh, for the field of Usool al-Fiqh contains areas connected to the Qur’anic sciences and other things which are in service of the Qur’an such as understanding general/specific passages, restricted/unrestricted passages, abrogating/abrogated passages, and so on. But the need for written works in the Qur’anic sciences was not as compelling as the need for written works in the fields of Usool al-Fiqh and the Hadeeth sciences because the Qur’an is preserved, unlike the Sunnah which is subject to fabrication, as it has been since even as early as the first century. So there was not a compelling need to author works in the Qur’anic sciences until much later.

لكن السيوطي يزعم أن أول من ألف فيه البلقيني جلال الدين )ت: 824 ه(، لكن هل هذا الكلام صحيح؟ هل البلقيني أقدم من ابن الجوزي )ت: 545 ه(؟ لا، هل هو أقدم من الطوفي؟ لا، الطوفي ألف، هل هو أقدم من أبي شامة “المرشد الوجيز”؟ لا، فتقدمه ابن الجوزي ، تقدمه أبو شامة، تقدمه الطوفي، تقدمه الزركشي، لكن السيوطي في أول الأمر لم يطلع على هذه الكتب فقرر ما قرر والا فكلهم تقدموه، والزركشي قبل البلقيني، وألف كتابا يعد أجمع كتب علوم القرآن “البرهان في علوم القرآن”، يعد أكبر وأجمع كتب علوم القرآن، وان كان في الأنواع أقل من الإتقان للسيوطي. ـ

And while that is the case, al-Suyooti claimed that the first person to author any work in this field was Jalal al-Deen al-Bulqeeni (d. 824AH), but is this claim really accurate? Did al-Bulqeeni precede ibn al-Jawzi (d. 545AH)? No. Did he precede al-Toofi (d. 716AH)? No, and al-Toofi authored a work in this field. Did he precede Abu Shamah’s (d. 665AH) al-Murshid al-Wajeez? No. Ibn al-Jawzi came preceded him, Abu Shamah preceded him, al-Toofi preceded him, and al-Zarkashi (d. 794AH) preceded him. But early on al-Suyooti had not yet come across these books, so he said what he said when in actuality all of those people preceded al-Bulqeeni. al-Zarkashi came before al-Bulqeeni and authored a book which is considered to be one of the most comprehensive books on the Qur’anic sciences – al-Burhan fee ‘Uloom al-Qur’an. It is regarded as one of the biggest and most comprehensive books of the Qur’anic sciences, even though some sections are shorter than those in al-Suyooti’s al-Itqaan.

السيوطي نظر في كتاب البلقيني، ونظر في كتب أصول الفقه وعلوم الحديث، وجرد ما يخص علوم القرآن فألف في ذلك، أولا قبل ذلك “المرشد الوجيز” لأبي شامة، و”الإكسير” للطوفي، وفنون الأفنان وغيرها، المقصود أنها كتب كثيرة جدًّا. ـ

al-Suyooti searched through al-Bulqeeni’s work as well as the books of Usool al-Fiqh and the Hadeeth sciences and took tho parts specifically related to the Qur’anic sciences in order to write this book. But before that there was al-Murshid al-Wajeez by Abu Shamah, al-Ikseer of al-Toofi, Funoon al-Afnan, and other works as well. The point being, there were many works prior to his.

ألف السيوطي كتابا أسماه “التحبير في علم التفسير”، ضمنه أكثر من مائة نوع من أنواع علوم القرآن، ثم بعد ذلك ألف “الإتقان في علوم القرآن” جمع فيه الأنواع التي في التحبير وضم بعضها إلى بعض؛ لأنه يمكن ضمها، فوصلت عنده إلى الثمانين. إذا كان التحبير فيه أكثر من مائة نوع واقتصر من هذه الأنواع في النُّقاية على خمسة وخمسين نوعا، والناظم تبعه في هذا، لماذا ما يقتصر على النصف ما ذكر جميع الأنواع في النُّقاية؟ لأن النُّقاية إنما ألفت لمن؟ للمبتدئين، والمبتدئ تكثير الأنواع عليه لا شك أنه يحيره ويشوش عليه فيقتصر على أهم المهمات بالنسبة للمبتدئين، ولو قيل للطالب المبتدئ في أي علم من العلوم مثلا في البداية يطلع على عشرة أنواع فقط، بحيث إذا ضبطها وأتقنها يطلع على عشرين نوعا منها، هذه العشرة التي هي أهم الأنواع ويزاد عليها عشرة ثانية وهكذا… كما هو الشأن في التدرج في التأليف عند أهل العلم حسب طبقات المتعلمين، فاقتصر منها على النصف من مراعاة لحال الطلاب المبتدئين. ـ

al-Suyooti also authored another work called al-Tahbeer fee ‘Ilm al-Tafsir which is comprised of more than 100 sections dealing with the various Qur’anic sciences, and then after that he authored al-Itqan fee ‘Uloom al-Qur’an in which he gathered all the sections that were in al-Tahbeer and combined some of them which could be put together to end up at 80 sections while al-Tahbeer had been made up of more than 100 sections. He then further curtailed the number of sections down to 55 in al-Nuqaayah, which the author of this Zamzami poem took as his foundation. But why did he cut the original number of section down to nearly half in al-Nuqaayah? Because al-Nuqaayah was written for whom? For beginners, and too many sections will no doubt confuse and trouble beginners. So he shortened it down to only the most important topics that the beginner would need. No matter what field of study, at the start of one’s studies the beginning student should be told to familiarize himself with only ten topics, such that if he understood them well and perfected them he could go on to another twenty topics. So those first ten were the most important topics, and then he adds the second twenty topics to that and so on and so forth. This is the way that the scholars advise to gradually progress through the different written works according to the levels set by one’s teachers. So that is why al-Suyooti cut the original list of topics down by about half, out of consideration for the beginning student of knowledge.

[Sharh Manthoomah al-Zamzami pg. 4-6]

See also: About the Books of Tafsir

See also: Notes on the Books of Tafsir and their Sources: Sheikh Muhammad Bazmool

See also: Ibn Taymiyah on the Books of Tafsir

One thought on “Some Background on the Field of ‘Uloom al-Qur’an: Sheikh ‘Abd al-Kareem al-Khudayr

  1. Pingback: Notes on the Books of Tafsir and their Sources: Sheikh Muhammad Bazmool | Tulayhah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.