ibn Mas’ood and the ‘Uthmani Mushaf: Tafsir ibn Kathir

al-Haafidh Ismaa’eel ibn Kathir mentioned the following in the introduction to his tafsir in a section entitled “The Gathering of the Qur’an” which focused on the preservation and collection of the Qur’an. This is the fifth and final section of our translation of that discussion:

وهذا – أيضا – من أكبر مناقب أمير المؤمنين عثمان بن عفان ، رضي الله عنه ، فإن الشيخين سبقاه إلى حفظ القرآن أن يذهب منه شيء وهو جمع الناس على قراءة واحدة ؛ لئلا يختلفوا في القرآن ، ووافقه على ذلك جميع الصحابة ، وإنما روي عن عبد الله بن مسعود شيء من التغضب بسبب أنه لم يكن ممن كتب المصاحف وأمر أصحابه بغل مصاحفهم لما أمر عثمان بحرقه ما عدا المصحف الإمام ، ثم رجع ابن مسعود إلى الوفاق حتى قال علي بن أبي طالب ، رضي الله عنه : لو لم يفعل ذلك عثمان لفعلته أنا . فاتفق الأئمة أبو بكر وعمر وعثمان وعلي ، رضي الله عنهم ، على أن ذلك من مصالح الدين ، وهم الخلفاء الذين قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : عليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين من بعدي . وكان السبب في هذا حذيفة بن اليمان ، رضي الله عنه لما كان غازيا في فتح أرمينية وأذربيجان ، وكان قد اجتمع هناك أهل الشام والعراق وجعل حذيفة يسمع منهم قراءات على حروف شتى ، ورأى منهم اختلافا وافتراقا ، فلما رجع إلى عثمان أعلمه وقال لعثمان : أدرك هذه الأمة قبل أن يختلفوا في الكتاب اختلاف اليهود والنصارى . ـ

And this gathering of the Qur’an is one of the greatest virtues of Ameer al-Mu’minoon ‘Uthman ibn ‘Affaan (may Allah be pleased with him). Abu Bakr and ‘Umar had preceded him in preserving the Qur’an so that none of it would be lost, while ‘Uthman united the people on one recitation so that they would not argue and differ regarding the Qur’an. And all of the Sahabah agreed with him on this. The only exception to that was a report of ‘Abdullah ibn Mas’ood being angry at not having been chosen to be one of the writers of the official mushafs, and that he instructed his students to hide their mushafs [which they had copied from his or made on their own based on his recitation] when ‘Uthman ordered all mushafs besides the official mushafs to be burned. But later he recanted and returned back to the consensus position.

وأما عبد الله بن مسعود فقد قال إسرائيل ، عن أبي إسحاق ، عن حميد بن مالك قال : لما أمر عثمان بالمصاحف – يعني بتحريقها – ساء ذلك عبد الله بن مسعود وقال : من استطاع منكم أن يغل مصحفا فليغلل ، فإنه من غل شيئا جاء بما غل يوم القيامة . ثم قال عبد الله : لقد قرأت القرآن من في رسول الله صلى الله عليه وسلم سبعين سورة وزيد صبي ، أفأترك ما أخذت من في رسول الله صلى الله عليه وسلم . ـ

As for ‘Abdullah ibn Mas’ood, then Israa’eel relayed from Abu Ishaaq from Humayd ibn Maalik who said:

When ‘Uthman commanded that the other copies of the Qur’an be burned, ‘Abdullah ibn Mas’ood was bothered by this idea and said, “Whoever is able to conceal his own mushaf, then let him do so, for whoever conceals something, he will come with what he concealed on the Day of Resurrection [c.f. 3:161].”

And then ‘Abdullah said, “I recite seventy surahs of the Qur’an to the Prophet while Zayd was still a child. Am I supposed to leave what I took from the very mouth of Allah’s Messenger?”

وقال أبو بكر : حدثنا عبد الله بن محمد بن النعمان ، حدثنا سعيد بن سليمان حدثنا ابن شهاب ، عن الأعمش ، عن أبي وائل ، قال : خطبنا ابن مسعود على المنبر فقال : ( ومن يغلل يأت بما غل يوم القيامة ) [ آل عمران : 161 ] ، غلوا مصاحفكم ، وكيف تأمروني أن أقرأ على قراءة زيد بن ثابت ، وقد قرأت القرآن من في رسول الله صلى الله عليه وسلم بضعا وسبعين سورة ، وإن زيد بن ثابت ليأتي مع الغلمان له ذؤابتان ، والله ما نزل من القرآن شيء إلا وأنا أعلم في أي شيء نزل ، وما أحد أعلم بكتاب الله مني ، وما أنا بخيركم ، ولو أعلم مكانا تبلغه الإبل أعلم بكتاب الله مني لأتيته . قال أبو وائل : فلما نزل عن المنبر جلست في الحلق ، فما أحد ينكر ما قال . أصل هذا مخرج في الصحيحين وعندهما : ولقد علم أصحاب محمد أني أعلمهم بكتاب الله . وقول أبي وائل : فما أحد ينكر ما قال ، يعني : من فضله وعلمه وحفظه ، والله أعلم . ـ

Abu Bakr ibn Abi Dawud said … that Abu Waa’il said:

ibn Mas’ood addressed us from the minbar and said:

وَمَن يَغْلُلْ يَأْتِ بِمَا غَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

and whoever conceals will come with what he concealed on the Day of Resurrection [3:161]

so conceal your written copies of the Qur’an. And how can you tell me that I must recite with the qiraa’ah of Zayd ibn Thaabit when I recited seventy-something surahs directly to the Prophet while Zayd ibn Thaabit was still just a child with his hair in two locks? I swear by Allah, there is no part of the Qur’an that was revealed except that I know what is was revealed about. And there is no one more knowledgeable about the Book of Allah than me, though I am not the best of you. And if I were to learn of a place that could be reached by camel with someone more knowledgeable of the Qur’an than me, I would definitely go to it.

Abu Waa’il said: When he left the minbar he sat down in a gathering and no one disapproved of what he had said.

The root of this report can also be found in both al-Bukhari and Muslim where he is also reported to have said, “The Companions of Muhammad definitely know me to be the most knowledgeable of them when it comes to the Qur’an.”

And Abu Waa’il’s statement, “And no one disapproved of what he had said” is referring to what he had said about his own merits, knowledge and memorization. And Allah knows best.

وأما أمره بغل المصاحف وكتمانها ، فقد أنكره عليه غير واحد . قال الأعمش عن إبراهيم ، عن علقمة ، قال : قدمت الشام فلقيت أبا الدرداء ، فقال : كنا نعد عبد الله جبانا فما باله يواثب الأمراء . وقال أبو بكر بن أبي داود : باب رضا عبد الله بن مسعود بجمع عثمان المصاحف بعد ذلك : حدثنا عبد الله بن سعيد ومحمد بن عثمان العجلي قالا حدثنا أبو أسامة ، حدثني الوليد بن قيس ، عن عثمان بن حسان العامري ، عن فلفلة الجعفي قال : فزعت فيمن فزع إلى عبد الله في [ ص: 32 ] المصاحف ، فدخلنا عليه ، فقال رجل من القوم : إنا لم نأتك زائرين ، ولكنا جئنا حين راعنا هذا الخبر ، فقال : إن القرآن أنزل على نبيكم من سبعة أبواب ، على سبعة أحرف – أو حروف – وإن الكتاب قبلكم كان ينزل – أو نزل – من باب واحد على حرف واحد . وهذا الذي استدل به أبو بكر ، رحمه الله ، على رجوع ابن مسعود فيه نظر ، من جهة أنه لا يظهر من هذا اللفظ رجوع عما كان يذهب إليه ، والله أعلم . ـ

But as for his instruction to conceal and hide the other written copies of the Qur’an, he was most certainly criticized for that by more than one person.

al-A’mash relayed from Ibrahim that ‘Alqamah said: I arrived in Syria where I met Abu al-Dardaa’. He said, “We always used to think that ‘Abdullah was rather faint of heart; what happened to him that he decided to go off on the rulers?”

Abu Bakr ibn Abi Dawud named one of his chapters, “Abdullah ibn Mas’ood’s ultimate acceptance of ‘Uthman’s collection of the Official Mushafs”. In this chapter he brought the narration … that Fulfulah al-Ju’fi said:

I was one of the people that went to ‘Abdullah ibn Mas’ood seeking his aid and counsel about this matter of destroying any unofficial mushafs. We came to him and one of us said, “We did not come just to visit; we have come to you out of concern over this news.” He replied, “The Qur’an was revealed to your Prophet from seven gates in seven ahruf [dialects], while the previous scriptures were revealed from one gate in only one dialect.”

So that was the report that Abu Bakr ibn Abi Dawud (may Allah have mercy on him) used to indicate that ibn Mas’ood had retracted his earlier position. However, there are some questions regarding this as it is not entirely clear from this wording that ibn Mas’ood did retract his earlier position. And Allah knows best.

[Tafsir ibn Kathir 1/28, 31-33]

This article is the fifth and final part of the Gathering of the Qur’an Series. Follow the link to learn more.

See also: Why ‘Uthman selected Zayd ibn Thaabit over ibn Mas’ood

See also: What about the Qiraa’ah of ibn Mas’ood?: Makki ibn Abi Taalib

See also: Clarifying some Misconceptions about the Seven Qiraa’aat: Ibn Taymiyah

Advertisements

4 thoughts on “ibn Mas’ood and the ‘Uthmani Mushaf: Tafsir ibn Kathir

  1. Pingback: Uthman’s Service to the Qur’an: Tafsir ibn Kathir | Tulayhah

  2. Pingback: Why ‘Uthman selected Zayd ibn Thaabit over ibn Mas’ood | Tulayhah

  3. Pingback: ibn Mas’ood and the ‘Uthmani Mushaf: Tafsir ibn Kathir – aljamaykee.com

  4. Pingback: What about the Qiraa’ah of ibn Mas’ood?: Makki ibn Abi Taalib | Tulayhah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.