On Modern Readings of the Qur’an and Sunnah: Sheikh Muhammad Bazmool

Sheikh Muhammad Bazmool, a professor at Umm al-Qura University in Mecca, wrote the following series of posts on his social media page under the title “In Defense of Hadith” [الدفاع عن الحديث]:

Part 1

الشبه التي يقذفها الطاعنون في الحديث، أصبحت مجرد دعاوى، قد استبان كذبها، وكثرت الردود عليها؛ أقصد مثل شبهة : أن السنة لم تدون في زمن الرسول صلى الله عليه وسلم. وشبهة أن الأحاديث متعارضة ومخالفة للواقع العلمي. والطعن في بعض الصحابة ورواة الحديث. هذه الشبه والحمد لله انتهت، فالردود عليها كثيرة. ـ

A number of the doubts of those who disparage the hadeeth have devolved into baseless allegations, with their falsity having been made clear and many numerous refutations having been produced. I am referring to doubts such as that the sunnah was not collected during the time of the Messenger. Or the doubt that there are ahaadith which contradict and go against scientific knowledge. Or their disparagement of some of the Sahabah or the narrators of hadith. But these doubts have been put to rest – alhamdulillaah – for there are many refutations against them.

وقد اتجه اليوم الذين يريدون إبطال السنة إلى اتجاه آخر، عُرف بالقراءة العصرية الجديدة للسنة . فاتجهوا إلى : = الهرمونطوقيا. = الأنسنية أو الألسنية. = التفكيكية . = المقاصدية . ـ

But those who aim to invalidate the Sunnah today take a different approach, an approach known as “new modern readings of the Sunnah“. These people have turned to

  • Hermeneutical readings
  • Humanist or Linguistic readings
  • Deconstruction
  • Recourse to the Maqaasid

فاتجهوا إلى هذه الأساليب في قراءة نصوص الشرع، يحققوا هدفهم. فماذا هو الهدف من القراءة العصرية الجديدة للنصوص؟ ـ

So the have turned to these methods of approaching the texts of the Sharee’ah [i.e. the Qur’an and the Sunnah], thereby achieving their goals. But what is the goal of these new modern readings of the texts?

Part 2

القراءة الجديدة للنصوص الشرعية تهدف إلى إلغاء الاعتماد على السنة مفسرة للدين ومرجعاً في بيان القرآن العظيم. فإن الله سبحانه وتعالى لم يوكل تفسير الدين إلا إلى الرسول صلى الله عليه وسلم؛ قال الله تبارك وتعالى: ﴿وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ} (النحل: 44). وقال تعالى: {وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ} (النحل: 64). وهؤلاء القوم يريدون إبطال الشريعة، وعلموا من تجاربهم أن أمة المسلمين لا تقبل الطعن المباشر في القرآن العظيم و لا في السنة المطهرة، فهذا هو الدين! ورأوا أن أفضل طريقة لإبطال الشريعة، أن يظهروا بمظهر الدارسين والباحثين، فكتبوا أبحاثاً ودراسات في علوم القرآن العظيم والسنة النبوية المطهرة، سربوا فيها ما قدروا على تسريبه من الشبه والطعون، وأدخلوا تفسيراً لها بتطبيق القراءة الجديدة العصرية للقرآن العظيم والسنة المطهرة، ليسقطوا بذلك تفسير السنة للدين! فجاءوا بالقراءة العصرية الجديدة للنصوص، وهدفهم من ذلك صرف المسلمين عن الرجوع إلى السنة في تفسير الدِّين! ـ

These new readings of the religious texts aim to do away with reliance of the Sunnah as a source for explaining the religion and clarifying the meanings of the Qur’an. But Allah did not charge anyone other than the Messenger with explaining the religion. Allah said:

وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ

And We have sent down the dhikr to you in order that you could explain to the people what has been sent down to them, and so that they might reflect. [16:44]

And He said:

وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

We have only revealed the Book in order for you to clarify to them what they have differed about, and as a guidance and a mercy to the believing people [16:64]

These people want to invalidate the sharee’ah, and they have learned from their experiences that the Muslim community will not accept direct challenges to the Qur’an or the pure Sunnah, for that is the religion itself! So they thought that they best route to invalidate the sharee’ah would be to mask their efforts behind the facade of research and academic studies, so they wrote numerous studies and research papers on the sciences of the Qur’an and the pure prophetic Sunnah, and they sneak whatever doubts and disparaging points that they can into these efforts and insert explanations of these sources according to their new modern readings of the Qur’an and Sunnah in order to thereby do away with the Sunnah‘s explanation of the religion. They come with these new modern readings of the religious texts and their aim in doing so is to turn the Muslims away from referring back to the Sunnah as the way to understand the religion.

Part 3

الطريقة الجديدة للطعن في القرآن والسنة هي تسليط القراءة العصرية الجديدة للنصوص؛ إما بالهرمونطيقيا ، وتعني التأويل، وأصل هذه الطريقة أن القساوسة في الكنيسة المسيحية وجدوا أنفسهم عاجزين عن التوفيق بين الاختلافات القوية بين نصوص الأناجيل التي بين أيديهم، فوضعوا طريقة جديدة للتعامل مع نصوص الاناجيل المختلفة، بأن يترك لكل قاريء للكتاب المقدس عندهم أن يفهمه ويتأوله بحسب ما يراه، وبحسب ما يظهر لنفسه، فلكل إنسان قراءة خاصة في فهم النص وتأويل الاختلاف بحسب ما يراه. ـ

This new method of challenging the Qur’an and Sunnah is to subject the texts to this new modern reading. One approach of this is Hermeneutics, which means to interpret something outside of its bounds. The origin of the Hermeneutical approach comes from the clergy of the Christian Church who found themselves unable to reconcile the significant differences between the texts of the various Gospels which they had. So, they devised a new method of working with the differing Gospel texts, which was to leave each reader of the Bible to his own understanding and interpretations according to his own views and whatever presented itself to him. So every person would have his own personal way of understanding the text and interpreting the differences.

موت الشاعر : وهذا منهج في الأدب عندهم في فهم النصوص الأدبية، إذ يعتبر المتلقي أن الأديب الشاعر أو القاص أو الكاتب قد مات ، وأن النص الأدبي الذي تركه بين يدي المتلقي يفهمه كما يشاء، بحسب حالته الشعورية والعقلية. وهذا هو منهج الحداثة في الأدب. فالنص القرآني والنص النبوي نص مفتوح بين يدي المتلقي، لا يتعين تفسيره وفهمه بحسب التفسير النبوي أو تفسير السلف الصالح.ـ

“The Death of the Author” – that is the approach that these people have taken in their approach to literature. Meaning that the reader acts as if the author, poet, storyteller, or writer has died and that the literary text which he has left behind for the reader can be understood however the reader wants according to the state of his own consciousness and intellect. This is the modernist approach to literature. So according to this approach, the text of the Qur’an and Sunnah is an open text for the reader; he is not compelled to explain it or understand it according to the explanation of the Prophet or of the pious predecessors.

والتأويل طاغوت سلطه أهل البدع على نصوص الشرع أفرد ابن القيم رحمه الله كتابه الصواعق المرسلة للكلام عنه والرد على الذين بالغوا في تسليطه على النصوص الشرعية، وقعد وضبط بما لا تكاد تجد زيادة عليه، فجزاه الله خيراً. ـ

Ibn al-Qayyim has authored an entire book, al-Sawaa’iq al-Mursalah, regarding the crooked false interpretations which the People of Innovation force onto the texts of this religion and refuting those who go to the extremes of subjecting the religious texts to these interpretations, and he laid out some principles and guidelines which can hardly be improved on – may Allah reward him with good.

وأشهر طوائف المبتدعة استعمالا له: = الصوفية الباطنية. = والمؤولة في الأسماء والصفات. ويشملهم وغيرهم أنهم من أصحاب الرأي المذموم الذي اختل فيه شرط القبول للتفسير بالرأي. ـ

The most well-known innovating groups which use these approaches are:

  • The Baatiniyyah Sufis [those who search for “hidden meanings” in the texts]
  • Those who interpret Allah’s names and attributes contrary to the explanations of the Salaf or their customary linguistic meanings.

So these groups and other like them fall into the People of Blameworthy Opinion-based Explanations, those who fail to fulfill any one of the conditions of Opinion-based explanations.

Part 4

ومن طرق القراءة الجديدة للنصوص؛ التفكيكية. وحقيقتها أنه لا يوجد تفسير واحد للمعنى في النص، بل تفسيرات غير محدودة. يرى أنصار التفكيكيَّة أن المعنى في حالة تغيُّر وعدم استقرار، وأن الوصول إليه يتم من خلال تفسيرات لا نهائية للنص؛ أي: إن القارئ هو مَن يُحدِّد معنى النص، وفقًا لخلفيته الثقافية، وأن المعنى الذي توصل إليه هذا القارئ لا يعتبر هو المعنى الوحيد للنص، بل إن قارئًا آخر قد يتوصَّل إلى معنى آخر للنصِّ، ومع ذلك فإن كلَّ هذه التفسيرات يشملها ويقبلها النص؛ لذلك يرى التفكيكيُّون أن الكاتب ليس له عَلاقة بمعنى النص. وقد أعلن رولان بارت “موت الكاتب”؛ أي: إن المعنى “لا يقطن مع كتَّاب بذاتهم، ولكن يتولَّد عن طريق التفاعل بين التراكيب الواسعة للمعنى الثقافي وتفسيرات القُرَّاء” رابط الموضوع. ـ

One of these new methods of approaching the texts is: “Deconstruction”. The core essence of this approach is that there is no one single explanation for the meaning of a text, but instead there is no limit to the explanations available. The proponents of Deconstruction hold that the meaning of a text is not something settled, but that it changes, and that the way to arrive at a meaning is to wade through the never-ending meanings of a texts. In other words, the reader is the one who assigns a meaning to the text according to his own cultural background, and that the meaning which this reader arrives at is not to be taken as the only meaning of the text. On the contrary, another reader may very well arrive at a different meaning for the same text. But despite that, the text includes and accepts every single one of these explanations. So, following from that line of thinking, the proponents of Deconstruction hold that the original author does not have any connection to the meaning of a text. Roland Barthes [d. 1980] stated this explicitly in his book, “Death of the Author” by saying that meaning “does not reside in the authors themselves, but it is born out of the process of interplay between the overarching structures of cultural meaning and the interpretations of the readers.” See here for reference.

وفي الويكبيديا : ” التفكيكية منهاج أدبي نقدي ومذهب فلسفي معاصران ينحوان إلى القول باستحالة الوصول إلى فهم متكامل أو على الأقل متماسك للنص أيا كان، فعملية القراءة والتفسير هي عملية اصطناعية محضة يؤديها و يقوم بها القاريء الذي يقوم بالتفسير. بالتالي يستحيل وجود نص رسالة واحدة متماسكة ومتجانسة. وتستخدم التفكيكية (( للدلالة على نمط من قراءة النصوص بنسف ادعاها المتضمن أنها تمتلك أساسا كافيا في النظام اللغوي الذي نستعمله ، كي تُثبت بنيتها ووحدتها ومعانيها المحددة)). وأي مناقشة للتفكيك لابد أن تبدأ بالقارئ، وتجربته التي لا يوجد قبلها شيء . فهو يفكك النص ويعيد بناءه وفقا لآليات تفكيره. أي يعتمد على آليات الهدم والبناء من خلال القراءة”اهـ رابط الموضوع . ـ

And according to Wikipedia: “Deconstruction is a method of literary criticism and a contemporary school of philosophy that promotes the idea that it is impossible to arrive at a complete meanings, or even a good grasp, of a text. The act of reading and interpretation is a purely artificial act which the reader engages in to arrive at an interpretation. Therefore, it is impossible for a written text to have one single homogeneous meaning. Deconstruction submits the proposition that the method of reading a text cannot be based on claims that hold that one can gain a full understanding of a writing based on the linguistic features that it uses, claims which hold that the meanings can be limited. Any type of deconstruction process must begin with the reader and his experience, without anything else before that. So the reader deconstructs the the text and rebuilds it according to his own way of thinking – meaning that his reading is based on his own process of deconstruction and reconstruction during his reading.” See here for reference.

ويلاحظ التقاء الهرمونطيقيا مع التفكيكية في النتيجة. ويظهر لي – والله اعلم- أن الدعوة إلى دراسة نصوص القرآن والسنة دراسة بلاغية منفكة عن سياقها، تدرس فقط على أنها نص أدبي ، وينظر في معاني ألفاظها ودلالاتها كانت متأثرة بهذه النظرة إلى حد ما، وهي الدعوة التي جلبها الأستاذ أمين الخولي، بعد قراءته لما كتبه بعض المستشرقين في إيطاليا وألمانيا حيث قضى سنوات ضمن عمله في السفارة المصرية في تلك البلاد مرشداً دينياً، وطبقتها تلميذته بنت الشاطيء عائشة عبدالرحمن رحمهما الله. ـ

And both Hermeneutics and Deconstruction share the same end result.

It seems to me – and Allah knows best – that the call to study the text of the Qur’an and Sunnah purely from the perspective of linguistics divorced from its context, studying it purely as if it were a piece of literature, and analyzing the meanings and subtle indications of its wordings has been influenced to some extent by Hermeneutics and Deconstruction. This is the call which Ameen al-Khuli [d. 1966] popularized after having read what some of the orientalists of Italy and Germany wrote when he spent several years working for the Egyptian embassy as a religious teacher in those countries. And his student, Bint Shaati’ – ‘A’ishah bin ‘Abd al-Rahman [d. 1998] -, collected and arranged his works, may Allah have mercy on them.

[These four sections were posted separately on the sheikh’s Facebook page on February 12-13, 2018.]

See also: Narration-based Tafsir before Opinion-based Tafsir: Sheikh Saalih Aal al-Sheikh

See also: The Importance of Tafsir and its Sources: Sheikh al-Fawzan

See also: Why Study the Sayings of the Salaf?: Muhammad Bazmool

See also: The Types of Tafsir: Sheikh Muhammad Bazmool

See also: Regarding New Explanations of the Qur’an: Sheikh Muhammad Bazmool

See also: How the Prophet Explained the Qur’an: Sheikh Muhammad Bazmool

See also: The Best Methods of Explaining the Qur’an: Sheikh Muhammad Bazmool

5 thoughts on “On Modern Readings of the Qur’an and Sunnah: Sheikh Muhammad Bazmool

  1. Pingback: Regarding New Explanations of the Qur’an: Sheikh Muhammad Bazmool | Tulayhah

  2. Pingback: The Best Methods of Explaining the Qur’an: Sheikh Muhammad Bazmool | Tulayhah

  3. Pingback: Examples of Blame-worthy Opinion-based Tafsir: Sheikh Muhammad Bazmool | Tulayhah

  4. Pingback: Why Study the Sayings of the Salaf?: Muhammad Bazmool | Tulayhah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.