What to Recite in the Prayers: Sheikh bin Baaz

In part of a larger description of the various parts of the prayer, sheikh ‘Abd al-‘Aziz bin Baaz made the following remarks on the recitation of the Qur’an during the prayer:

صفة القراءة في الصلاة
Description of Reciting the Qur’an in Prayer

ثم يقول الرجل أو المرأة بعد دعاء الاستفتاح أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم ثم يقرأ الفاتحة وهي: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (1) الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (2) الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (3) مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5) اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ ، ثم يقول آمين، وآمين ليست من الفاتحة وهي مستحبة، كان النبي صلى الله عليه وسلم يقولها بعد الفاتحة في الجهرية والسرية يقول آمين ومعناها اللهم استجب. ـ

Following the opening supplication of the prayer, then a man or woman will say:

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ * بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

a’oodhu billah min al-Shaytaan al-Rajeem * bismillah al-Rahmaan al-Raheem

I seek refuge with Allah from the accursed Shayaan * I begin with the name of Allah, the Most Merciful, the Especially Merciful

And then he recites surah al-Fatihah, which is:

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ * الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ * مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ * إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ * اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ * صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ

In the name of Allah, the Most Merciful, the Especially Merciful * All praise is due to Allah, Lord of all creation * the Most Merciful, the Especially Merciful * Master of the Day of Recompense * You alone we worship and You alone we ask for help * Guide us to the Straight Path * the path of those with whom You are pleased, not those deserving anger nor those who are misguided [1:1-7]

And then you say:

آمين

Ameen

And “ameen” is not part of surah al-Fatihah, but it is highly recommend to say it. The Prophet (ﷺ) used to say it after surah al-Fatihah in both the silent and audible prayers. He would say “ameen“, which means, “O Allah, accept this.”

ثم يقرأ ما تيسر من القرآن الكريم بعد الفاتحة في الأولى والثانية من الظهر، والأولى والثانية من العصر، والأولى والثانية من المغرب، والأولى والثانية من العشاء، وفي الثنتين كلتيهما من الفجر، يقرأ الفاتحة وبعدها سورة أو آيات، والأفضل في الظهر أن يكون من أوساط المفصل مثل: هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ ، ومثل: وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَى ، ومثل: عَبَسَ وَتَوَلَّى ، ومثل: إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ ، ومثل: إِذَا السَّمَاءُ انْفَطَرَتْ ، وما أشبه ذلك. وفي العصر مثل ذلك لكن تكون أخف من الظهر قليلاً، وفي المغرب كذلك يقرأ بعد الفاتحة ما تيسر من هذه السور أو أقصر منها، وإن قرأ في بعض الأحيان بأطول في المغرب فهو أفضل لأن الرسول صلى الله عليه وسلم قرأ في المغرب في بعض الأحيان بالطور وقرأ فيها بالمرسلات وقرأ فيها في بعض الأحيان بسورة الأعراف قسمها في الركعتين ولكنه في الأغلب يقرأ فيها من قصار المفصل مثل: هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ ، لاَ أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ ، أو: إِذَا زُلْزِلَتِ أو القارعة أو العاديات ولا بأس في ذلك ولكن في بعض الأحيان يقرا أطول كما تقدم. ـ

Then after surah al-Fatihah, one can recite whatever part of the Qur’an is easy for him to recite. This is in the first and second raka’ah of salah al-Thuhr, the first and second raka’ah of salah al-‘Asr, the first and second raka’ah of salah al-Maghrib, the first and second raka’ah of salah al-‘Ishaa’, and in both of the two raka’ahs of salah al-Fajr. One recites surah al-Fatihah and follows that up with a surah or some ayaat.

What is best in salah al-Thuhr is to recite something from the medium-sized mufassal surahs[1], such as:

  • Surah al-Ghaashiyah (88)
  • Surah al-Layl (92)
  • Surah ‘Abasa (80)
  • Surah al-Takwir (81)
  • Surah al-Infitar (82)
  • and other such similar surahs

And in salah al-‘Asr it is also like that, except it should be a little bit lighter than salah al-Thuhr.

And it is like this as well for salah al-Maghrib, that one follows up surah al-Fatihah with whatever surahs of the Qur’an are easy for him to recite or even something shorter than those of salah al-‘Asr. However if he sometimes recites something longer in salah al-Maghrib, that is best, for the Messenger (ﷺ) would sometimes recite surah al-Toor (52) or surah al-Mursalat (77) in salah al-Maghrib. And sometimes he recited surah al-A’raaf (07) for Maghrib, dividing it between two rakahs. But most of the time for salah al-Maghrib he would recite one of shorter mufassal surahs, such as:

  • Surah al-Ghaashiyah (88)
  • Surah al-Balad (90)
  • Surah al-Zalzalah (99)
  • Surah al-Qaari’ah (101)
  • Surah al-‘Aadiyaat (100)

There is nothing wrong with that, but one can occasionally recite something longer, as we just mentioned.

وفي العشاء يقرأ مثلما قرأ في الظهر والعصر يقرأ الفاتحة وزيادة معها في الأولى والثانية مثل: وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ ، و: وَالسَّمَاءِ وَالطَّارِقِ ، و: هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ ، و: عَبَسَ وَتَوَلَّى ، و: إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ ، وما أشبه ذلك أو آيات بمقدار ذلك في الأولى والثانية، وهكذا في الفجر يقرأ بعد الفاتحة زيادة ولكنها أطول من الماضيات ففي الفجر تكون القراءة أطول من الظهر والعصر والمغرب والعشاء، ويقرأ في الفجر مثل: ق وَالْقُرْآنِ الْمَجِيدِ و: اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ أو أقل من ذلك مثل التغابن والصف و: تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ و: يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ وما أشبه ذلك، ففي الفجر تكون القراءة أطول من الظهر والعصر والمغرب والعشاء اقتداءً بالنبي صلى الله عليه وسلم، ولو قرأ في بعض الأحيان أقل أو أطول من ذلك فلا حرج عليه؛ لأنه ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قرأ في بعض الأحيان بأقل من ذلك ولكن كونه يقرأ في الفجر في الغالب بالطوال فهذا أفضل تأسيًا برسول الله صلى الله عليه وسلم. ـ

In salah al-‘Ishaa one can recite something similar to what he recited for Thuhr and ‘Asr. He recites surah al-Fatihah and in the first and second raka’ah he adds something like:

  • Surah al-Burooj (85)
  • Surah al-Taariq (86)
  • Surah al-Ghaashiyah (88)
  • Surah ‘Abasa (80)
  • Surah al-Takwir (81)
  • and other such surahs
  • or, some ayaat of similar length in the first and second raka’ah

And likewise for salah al-Fajr, one adds something more after surah al-Fatihah, but this should be longer than the previously prayers, for the recitation in salah al-Fajr is longer than the recitation in Thuhr, ‘Asr, Maghrib, and ‘Ishaa. In salah al-Fajr, one recites things like:

  • Surah Qaf (50)
  • Surah al-Qamar (54)

or something shorter than these, such as:

  • Surah al-Taghabun (64)
  • Surah al-Saff (61)
  • Surah al-Mulk (67)
  • Surah al-Muzzammil (73)
  • and other similar surahs.

For the recitation in salah al-Fajr should be longer than that of Thuhr, ‘Asr, Maghrib, and ‘Ishaa, following the example of the Prophet (ﷺ), even though he would sometimes recite things which were shorter or longer than these, so there is no harm in that. It is authentically reported that the Prophet (ﷺ) would sometimes recite something shorter than these, however his normal practice for Fajr was to recite something longer, so that is something better and more well-attested from the Messenger (ﷺ).

أما في الثالثة والرابعة من الظهر والعصر والثالثة من المغرب والثالثة والرابعة من العشاء فيقرأ فيها بالفاتحة ثم يكبر للركوع، لكن ورد في الظهر ما يدل على أنه صلى الله عليه وسلم في بعض الأحيان قد يقرأ زيادة على الفاتحة في الثالثة والرابعة، فإذا قرأ في بعض الأحيان في الظهر في الثالثة والرابعة زيادة على الفاتحة مما تيسر من القرآن الكريم فهو حسن تأسيًا به صلى الله عليه وسلم. فهذه صفة القراءة في الصلاة. ـ

As for the third and fourth raka’ahs of Thuhr and ‘Asr, the third raka’ah of Maghrib, and third and fourth raka’ah of ‘Ishaa, then one just recites surah al-Fatihah and then makes takbeer to go into rukoo’. However, there are some reports regarding salah al-Thuhr that indicate that the Prophet (ﷺ) sometimes recited something in addition to surah al-Fatihah in the third and fourth raka’ahs. So if one sometimes recites something else of the Qur’an which is easy for him in addition to surah al-Fatihah in the third and fourth raka’ahs of salah al-Thuhr, then this is fine and following in the example of the Prophet (ﷺ).

So this is a description of recitation during the prayers.

[Fataawaa sheikh bin Baaz 11/26-28. See here.]

[1] Translator’s Note: The mufassal surahs are those surahs from surah Qaaf until the end of the َQur’an [50-114]. Some of the Sahabah used to divide the Qur’an in seven parts for their nightly recitations, with the mufassal surahs being the seventh section.

See also: Etiquette of Reciting and Listening to the Qur’an: ibn ‘Uthaymeen

See also: The Virtue of Memorizing the Qur’an: Sheikh Muqbil

See also: Advice for Memorizing the Qur’an: Sheikh ibn ‘Uthaymeen

See also: “Indeed, prayer prohibits immorality and wrongdoing”: Tafsir al-Sa’di

See also: Which is more virtuous: reading a small amount of the Qur’an with tarteel and contemplation, or a large amount quickly? – Ibn al-Qayyim

Advertisements

3 thoughts on “What to Recite in the Prayers: Sheikh bin Baaz

  1. Pingback: Etiquette of Reciting and Listening to the Qur’an: ibn ‘Uthaymeen | Tulayhah

  2. Pingback: The Virtue of Memorizing the Qur’an: Sheikh Muqbil | Tulayhah

  3. Pingback: Supplicating upon Completion of the Qur’an: Sheikh ibn ‘Uthaymeen | Tulayhah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s