Eemaan, jihaad and Hajj mabroor: Ibn Rajab al-Hanbali

Ibn Rajab al-Hanbali writes the following under the chapter heading, “Concerning the Hajj, it’s virtues and an incitement to perform it”:

في الصحيحين [ عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه و سلم قال : أفضل الأعمال إيمان بالله و رسوله ثم جهاد في سبيل الله ثم حج مبرور ] هذه الأعمال الثلاثة ترجع في الحقيقة إلى عملين

In the Saheehayn, Abu Huyayrah narrated that the Prophet (ﷺ) said, “The best of deeds is eemaan in Allah and His messenger, then jihaad in the path of Allah, then Hajj mabroor.” These three deeds, in reality, return back to being two deeds.

أحدهما : الإيمان بالله و رسوله و هو التصديق الجازم بالله و ملائكته و كتبه و رسله و اليوم الآخر كما فسر النبي صلى الله عليه و سلم الإيمان بذلك في سؤال جبريل و في غيره من الأحاديث و قد ذكر الله تعالى الإيمان بهذه الأصول في مواضع كثيرة من كتابه كأول البقرة و وسطها و آخرها

The first of them is al-eemaan in Allah and His messenger, and that is firm affirmation of Allah, His angels, His books, His messengers and the Last Day as they are explained by the Prophet (ﷺ). Having eemaan in that was in the question of Jibreel and others besides him in various aahaadeeth, and Allah the Almighty has mention al-eemaan with this foundation in numerous places in His book, such as the beginning of surah al-Baqarah and its middle and its end.

و العمل الثاني : الجهاد في سبيل الله تعالى و قد جمع الله بين هذين الأصلين في مواضع من كتابه كقوله تعالى : { يا أيها الذين آمنوا هل أدلكم على تجارة تنجيكم من عذاب أليم * تؤمنون بالله و رسوله و تجاهدون في سبيل الله بأموالكم و أنفسكم } الآية و في قوله : { إنما المؤمنون الذين آمنوا بالله و رسوله ثم لم يرتابوا و جاهدوا بأموالهم و أنفسهم في سبيل الله أولئك هم الصادقون } ـ

And the second deed is al-jihaad in the path of Allah the Most High. And Allah has combined these two foundational things in multiple places in His Book, such as His statement, “O you who have believed, shall I guide you to a transaction that will save you from a painful punishment? [It is that] you believe in Allah and His Messenger and strive in the cause of Allah with your wealth and your lives. That is best for you, if you should know” [61:10-11]. And His statement, “The believers are only the ones who have believed in Allah and His Messenger and then doubt not but strive with their properties and their lives in the cause of Allah. It is those who are the truthful” [49:15].

و قد صح عن النبي صلى الله عليه و سلم من غير وجه : [ أن أفضل الأعمال : الإيمان بالله و الجهاد في سبيل الله ] فالإيمان المجرد يدخل فيه الجوارح عند السلف و أهل الحديث و الإيمان المقرون بالعمل يراد به التصديق مع القول و خصوصا إن قرن الإيمان بالله بالإيمان برسوله كما في هذا الحديث فالإيمان القائم بالقلوب أصل كل خير و هو خير ما أوتيه العبد في الدنيا و الآخرة و به يحصل له سعادة الدنيا و الآخرة و النجاة من شقاوة الدنيا و الآخرة . ـ  :

And it has been authentically reported from the Prophet (ﷺ) through more than one chain of narration, “The best of deeds are al-eemaan in Allaah and al-jihaad in the path of Allah“. So according to the salaf and the people of hadeeth, pure eemaan includes the limbs [i.e. deeds], and al-eemaan is connected with deeds which thereby demonstrate affirmation along with statements, especially when conjoined with eemaan in Allah and His messenger as in this hadeeth. So al-eemaan is established in the hearts as a foundation of every good and it is a good thing which is given to the slave in this life and in the hereafter, and with it he achieves happiness in this life and in the hereafter and salvation from anguish in this life and in the hereafter.

و متى رسخ الإيمان في القلب انبعثت الجوارح كلها بالأعمال الصالحة و اللسان بالكلام الطيب كما قال النبي صلى الله عليه و سلم : [ ألا و إن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله و إذا فسدت فسد الجسد كله ألا و هي القلب ] و لا صلاح للقلب بدون الإيمان بالله و ما يدخل في مسماه من معرفة الله و توحيده و خشيته و محبته و رجائه و إجابته و الإنابة إليه و التوكل عليه

And when al-eemaan becomes firmly embedded in the heart, it emanates from all of the limbs in the form of righteous good deeds and from the tongue as good words. This is as the Prophet (ﷺ) said, “Beware! There is a piece of flesh in the body if it becomes good (reformed) the whole body becomes good but if it gets spoilt the whole body gets spoilt and that is the heart.And there is no rectitude of the heart without al-eemaan in Allah and what is included in this title such as knowledge of Allah and His tawheed and reverential fear of Him and love of Him and hope in Him and responding to Him and turning to Him in repentance and placing one’s reliance upon Him.

قال الحسن : ليس الإيمان بالتمني و لا بالتحلي و لكنه بما وقر في الصدور و صدقته الأعمال و يشهد لذلك قوله تعالى : { إنما المؤمنون الذين إذا ذكر الله وجلت قلوبهم و إذا تليت عليهم آياته زادتهم إيمانا وعلى ربهم يتوكلون * الذين يقيمون الصلاة و مما رزقناهم ينفقون * أولئك هم المؤمنون حقا } ـ

Al-Hasan said, “There is no eemaan with (only) wishful thinking nor outward appearances; rather (only) with reverence in the chests and affirmation with actions.” And the statement of Allah bears witness to that, “The believers are only those who, when Allah is mentioned, their hearts become fearful, and when His verses are recited to them, it increases them in faith; and upon their Lord they rely – The ones who establish prayer, and from what We have provided them, they spend. Those are the believers, truly” [8:2-4].

و في هذا يقول بعضهم : ـ

( ما كل من زوق لي قوله … يغرني يا صاح تزويقه )
( من حقق الإيمان في قلبه … لا بد أن يظهر تحقيقه )

 فإذا ذاق العبد حلاوة الإيمان و وجد طعمه و حلاوته ظهر ثمرة ذلك على لسانه و جوارحه فاستحلى اللسان ذكر الله و ما والاه و سرعت الجوارح إلى طاعة الله فحينئذ يدخل حب الإيمان في القلب كما يدخل حب الماء البارد الشديد برده في اليوم الشديد حره للظمآن الشديد عطشه و يصير الخروج من الإيمان أكره إلى القلوب من الإلقاء في النار و أمر عليها من الصبر ذكر ابن المبارك عن أبي الدرداء رضي الله عنه أنه دخل المدينة فقال لهم : ما لي لا أرى عليكم يا أهل المدينة حلاوة الإيمان و الذي نفسي بيده لو أن دب الغابة وجد طعم الإيمان لرؤي عليه حلاوة الإيمان

So when the slave tastes the sweetness of al-eemaan and finds its taste and sweetness, then he will manifest its fruits on his tongue and limbs. So he will adorn his tongue with the dhikr of Allah and what is in accordance with it, and the limbs will hasten towards obeying Allah. So here the love of al-eemaan will enter into the heart just as the love of very cool water on a very hot day enters upon an extremely parched person. The idea of the complete loss of al-eeman becomes more abhorrent to his heart than being subjected to a fire, and it orders him to exercise sabr. Ibn al-Mubaarak mentioned that Abu al-Dardaa’ had entered into al-Madeenah and he said to them, “What is the matter, O people of al-Madeenah, that I do not see the sweetness of al-eemaan on you? And I swear by the One who has my soul in His Hand, if a wild bear found the found of al-eemaan then you would see the sweetness of al-eemaan on him.”

( لو ذاق طعم الإيمان رضوى … لكاد من جوده يميد )
( قد حملوني تكليف عهد … يعجز عن حمله الحديد )

فالإيمان بالله و رسوله وظيفة القلب و اللسان ثم يتبعهما عمل الجوارح و أفضلها الجهاد في سبيل الله و هو نوعان : أفضلهما : جهاد المؤمن بعدوه الكافر و قتاله في سبيل الله : فإن فيه دعوة له إلى الإيمان بالله و رسوله ليدخل في الإيمان قال الله تعالى : { كنتم خير أمة أخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنكر و تؤمنون بالله } قال أبو هريرة رضي الله عنه في هذه الآية : يجيئون بهم في السلاسل حتى يدخلونهم الجنة و في الحديث المرفوع : [ عجب ربك من قوم يقادون إلى الجنة بالسلاسل ] ـ

Al-eemaan in Allah and His messenger is the role of the heart and the tongue, then the actions of the limbs follow from these, and the most meritorious form of it is al-jihaad in the path of Allah. And it is of two kinds. The best of these two is the jihaad of the mu’min in his enmity to the kaafir and fighting him in the path of Allah. For verily in this is inviting him to al-eemaan in Allah and His messenger so that he might enter into al-eemaan. Allah the Most High said, “You are the best nation produced [as an example] for mankind. You enjoin what is right and forbid what is wrong and believe in Allah” [3:110]. Abu Hurayrah said concerning this ayah, “They will be brought in chains until they are entered into al-Jannah” and on this subject there is the marfoo’ hadeeth, “Your Lord is amazed at a people who are led into al-Jannah in chains.”

فالجهاد في سبيل الله دعاء الخلق إلى الإيمان بالله و رسوله بالسيف و اللسان بعد دعائهم إليه بالحجة و البرهان و قد كان النبي صلى الله عليه و سلم  في أول الأمر لا يقاتل قوما حتى يدعوهم فالجهاد به تعلو كلمة الإيمان و تتسع رقعة الإسلام و يكثر الداخلون فيه و هو وظيفة الرسل و أتباعهم و به تصير كلمة الله هي العليا و المقصود منه أن يكون الدين كله لله و الطاعة له كما قال تعالى : { و قاتلوهم حتى لا تكون فتنة و يكون الدين كله لله } و المجاهد في سبيل الله هو المقاتل لتكون كلمة الله هي العليا خاصة

So al-jihaad in the path of Allah is inviting the creation to al-eemaan in Allah and His messenger by means of the sword and the tongue, after having invited them by proofs and decisive arguments. And in the beginning of this affair, the Prophet (ﷺ) did not fight any people until having invited them [to al-Islam]. So al-jihaad is for the purpose of raising up the word of al-eemaan, spreading it and raising up Islam and increasing the number of those entering into it. And this is the occupation of the Messenger and his followers, and through this the word of Allah becomes utmost. And the objective of this is that the religion would be entirely for Allah and for obedience to Him, just as He said, “And fight them until there is no fitnah and [until] the religion, all of it, is for Allah” [8:39]. And the mujaahid in the path of Allah, he is fighting for the sole purpose of making the word of Allah utmost.

و النوع الثاني من الجهاد : جهاد النفس في طاعة الله كما قال النبي صلى الله عليه و سلم : [ المجاهد من جاهد نفسه في الله ] و قال بعض الصحابة لمن سأله عن الغزو ؟ : ابدأ بنفسك فاغزها و ابدأ بنفسك فجاهدها و أعظم مجاهدة النفس على طاعة الله عمارة بيوته بالذكر و الطاعة قال الله تعالى : { إنما يعمر مساجد الله من آمن بالله و اليوم الآخر و أقام الصلاة و آتى الزكاة و لم يخش إلا الله } و في حديث أبي سعيد الخدري المرفوع : [ إذا رأيتم الرجل يعتاد المسجد فاشهدوا له بالإيمان ثم تلا الآية ] خرجه الإمام أحمد و الترمذي و ابن ماجه

And the second type of Jihaad is jihaad al-nafs [struggling against one’s inner self] in obedience to Allah, just as the Prophet (ﷺ) said, “The mujaahid is the one who strives against his own nafs for the sake of Allah.And one of the sahaabah said to the who asked him about battle, “Begin with your own self and battle it, begin with your own self and struggle against with.” And the greatest of struggling with one’s self in obedience to Allah is maintain one’s home upon remembrance and obedience. Allah the Exalted said, “The mosques of Allah are only to be maintained by those who believe in Allah and the Last Day and establish prayer and give zakah and do not fear except Allah” [9:18]. And in the marfoo’ hadeeth of Abu Sa’eed al-Khudri, “‘When you see a man frequenting the Masjid, then testify to his faith’ and he then recited the [previous] ayah,” as reported by Imam Ahmad, al-Tirmidhi and ibn Maajah.

 و قال الله تعالى : { في بيوت أذن الله أن ترفع و يذكر فيها اسمه يسبح له فيها بالغدو و الآصال * رجال لا تلهيهم تجارة و لا بيع عن ذكر الله } الآية

And Allah the Exalted said, “in mosques which Allah has ordered to be raised and that His name be mentioned therein; exalting Him within them in the morning and the evenings are men whom neither commerce nor sale distracts from the remembrance of Allah and performance of prayer and giving of zakah. They fear a Day in which the hearts and eyes will [fearfully] turn about.” [24:36-37]

و النوع الأول من الجهاد أفضل من هذا الثاني قال الله تعالى : { أجعلتم سقاية الحاج و عمارة المسجد الحرام كمن آمن بالله و اليوم الآخر و جاهد في سبيل الله لا يستون عند الله و الله لا يهدي القوم الظالمين * الذين آمنوا و هاجروا و جاهدوا في سبيل الله بأموالهم و أنفسهم أعظم درجة عند الله } ـ

And the first type of jihaad is more virtuous than this second type. Allah the Exalted said, “Have you made the providing of water for the pilgrim and the maintenance of al-Masjid al-Haram equal to [the deeds of] one who believes in Allah and the Last Day and strives in the cause of Allah? They are not equal in the sight of Allah. And Allah does not guide the wrongdoing people. The ones who have believed, emigrated and striven in the cause of Allah with their wealth and their lives are greater in rank in the sight of Allah,” [9:19-20].

و في صحيح مسلم عن النعمان بن بشير رضي الله عنه قال : كنت عند منبر النبي صلى الله عليه و سلم فقال رجل : لا أبالي أن لا أعمل عملا بعد الإسلام إلا أن أسقي الحاج و قال آخر : لا أبالي أن لا أعمل عملا بعد الإسلام إلا أن أعمر المسجد الحرام و قال آخر : الجهاد في سبيل الله أفضل مما قلتم فزجرهم عمر و قال : لا ترفعوا أصواتكم عند منبر رسول الله صلى الله عليه و سلم و هو يوم الجمعة و لكن إذا صليت الجمعة دخلت فاستفتيته فيما اختلفتم فيه فأنزل الله عز و جل : { أجعلتم سقاية الحاج و عمارة المسجد الحرام كمن آمن بالله و اليوم الآخر } إلى آخر الآية فهذا الحديث الذي فيه ذكر سبب نزول هذه الآية يبين أن المراد أفضل ما يتقرب به إلى الله تعالى من أعمال النوافل و التطوع الجهاد و إن الآية تدل على أن أفضل ذلك الجهاد مع الإيمان فدل على التطوع بالجهاد أفضل من التطوع بعمارة المسجد الحرام و سقاية الحاج و على مثل هذا يحمل حديث أبي هريرة رضي الله عنه هذا و أن الجهاد أفضل من الحج المتطوع به فإن فرض الحج تأخر عند كثير من العلماء إلى السنة التاسعة و لعل النبي صلى الله عليه و سلم قال هذا الكلام قبل أن يفرض الحج بالكلية فكان حينئذ تطوعا

And in Saheeh Muslim, Nu’man ibn Bashir said:

As I was near the pulpit of the Messenger of Allah (ﷺ), a man said, “I do not care if, after embracing Islam, I do not do any good deed except distributing drinking water among the pilgrims.” Another said, “I do not care if, after embracing Islam, I do not do any good deed beyond maintenance service at Masjid al-Haraam.” Another said, “Jihaad in the path of Allah is better than what you have said.” ‘Umar reprimanded them and said, “Don’t raise your voices near the mimbar of the Messenger of Allah (ﷺ) on Friday.” When prayer was over, I entered (the apartment of the Prophet) and asked his verdict about the matter in which they had differed, so Allah revealed the ayah, “Do you make the giving of drinking water to the pilgrims and the maintenance of the Sacred Mosque equal to (the service of those) who believe in Allah and the Last Day and strive hard in the cause of Allah. They are not equal in the sight of God. And Allah guides not the wrongdoing people” [9:19]

So this hadeeth mentions the reason for the revelation of these two ayaat, clarifying that the intended meaning is that it is more virtuous to draw near to Allah by this than by optional and voluntary acts, and this ayah demonstrates that what is even better than that is jihaad while having eemaan. So it demonstrates that optional acts of jihaad are more virtuous than optional acts of maintaining Masjid al-Haraam and providing water to the pilgrims. And the hadeeth of Abu Hurayrah carries a similar meaning. So al-jihaad is more virtuous than optional Hajj, for the obligation of Hajj was postponed until the ninth year after Hijrah according to many scholars. And perhaps the Prophet (ﷺ) said these words before before the Hajj was made obligatory – so in this hadeeth it was (still) voluntary.

و قد قيل : إن الجهاد كان في أول الإسلام فرض عين فلا إشكال في هذا على تقديمه على الحج قبل افتراضه فأما بعد أن صار الجهاد فرض كفاية و الحج فرض عين فإن الحج المفترض حينئذ يكون أفضل من الجهاد قال عبد الله بن عمرو بن العاص : حجة قبل الغزو أفضل من عشر غزوات و غزوة بعد حجة أفضل من عشر حجات و روي ذلك مرفوعا من وجوه متعددة في أسانيدها مقال و قال الصبي بن معبد : كنت نصرانيا فأسلمت فسألت أصحاب محمد صلى الله عليه و سلم : الجهاد أفضل أم الحج ؟ فقالوا : الحج و المراد و الله أعلم : أن الحج أفضل لمن لم يحج حجة الإسلام مثل الذي أسلم و قد يكون المراد بحديث أبي هريرة رضي الله عنه : أن جنس الجهاد أشرف من جنس الحج فإن عرض للحج وصف يمتاز به على الجهاد و هو كونه فرض عين صار ذلك الحج المخصوص أفضل من الجهاد و إلا فالجهاد أفضل و الله أعلم

And it has been said: Verily al-jihaad was an individual obligation in the beginning of Islam, so there is no confusion about this that it came before the Hajj in its being obligatory. But as for after jihaad became a communal obligation and Hajj became an individual obligation, then verily the obligatory Hajj became more virtuous than al-jihaad. ‘Abdullah ibn ‘Amr ibn al-‘Aas said, “Performing the Hajj before battle is more virtuous than ten battles, and battle after performing the Hajj is more virtuous than ten Hajjs.” And that was related as marfoo’ from numerous chains of narration. Al-Sabee ibn Ma’bad said, “I was a Christian and then I became a Muslim, so I asked the companions of Muhammad, ‘Is jihaad more virtuous or is Hajj?’ They said, ‘al-Hajj.'” And the intended meaning – and Allah knows best – is that the Hajj is more virtuous for the one who has not performed the Hajj, such as the one who has just entered into Islam. And it could be that the intended meaning of the hadeeth of Abu Hurayrah is that the category of al-jihaad is more noble than the category of al-Hajj, so then regarding the Hajj it is distinguished by its characteristics over jihaad by its being an individual obligation. Thereby this specific Hajj [i.e. the initial one which discharges the individual obligation of performing the Hajj once in one’s life] becomes more virtuous than al-jihaad, but otherwise al-jihaad is more virtuous – and Allah knows best.

و قد دل حديث أبي هريرة رضي الله عنه على أن أفضل الأعمال بعد الجهاد في سبيل الله جنس عمارة المساجد بذكر الله و طاعته فيدخل في ذلك الصلاة و الذكر و التلاوة و الإعتكاف و تعليم العلم النافع و استماعه و أفضل من ذلك عمارة أفضل المساجد و أشرفها و هو المسجد الحرام بالزيارة و الطواف فلهذا خصه بالذكر و جعل قصده للحج أفضل الأعمال بعد الجهاد و قد خرجه ابن المنذر و لفظه ثم حج مبرور أو عمرة

And the hadeeth of Abu Hurayrah demonstrates that the most virtuous of deeds after al-jihaad in the path of Allah is the category of frequenting the masaajid with the remembrance of Allah and obedience to Him. So included in that is al-salaah, dhikr, reciting the Qur’an, making al-i’tikaaf, teaching beneficial knowledge and listening to it. And even more virtuous than that is frequenting the most virtuous and most noble of masaajid, which is al-Masjid al-Haraam by means of visiting it and making al-Tawaaf. And this is specific to it, and He made Hajj the most virtuous of deeds after al-jihaad. And it [the hadeeth that is the subject of this discussion] has been recorded by ibn al-Mundhir with the wording, “… then Hajj mabroor or ‘Umrah.”

و قد ذكر الله تعالى هذا البيت في كتابه بأعظم ذكر و أفخم تعظيم و ثناء قال الله تعالى : { و إذ جعلنا البيت مثابة للناس و أمنا و اتخذوا من مقام إبراهيم مصلى و عهدنا إلى إبراهيم و إسماعيل أن طهرا بيتي للطائفين و العاكفين و الركع السجود } الآيات و قال تعالى : { إن أول بيت وضع للناس للذي ببكة مباركا و هدى للعالمين * فيه آيات بينات مقام إبراهيم و من دخله كان آمنا } و قال تعالى : { و إذ بوأنا لإبراهيم مكان البيت أن لا تشرك بي شيئا و طهر بيتي للطائفين و القائمين و الركع السجود * و أذن في الناس بالحج يأتوك رجالا و على كل ضامر يأتين من كل فج عميق } ـ

And Allah has mentioned this House in His Book with the greatest of mentions and the most glorious of exaltations and praise. Allah the Most High said, “And [mention] when We made the House a place of return for the people and [a place of] security. And take, [O believers], from the standing place of Ibrahim a place of prayer. And We charged Ibrahim and Ismaa’eel, [saying], ‘Purify My House for those who perform Tawaaf and those who are staying [there] for worship and those who bow and prostrate [in prayer],’” [2:125].

And He said, “Indeed, the first House [of worship] established for mankind was that at Makkah – blessed and a guidance for the worlds. In it are clear signs [such as] the standing place of Abraham. And whoever enters it shall be safe,” [3:96-97].

And He said, “And [mention, O Muhammad], when We designated for Abraham the site of the House, [saying], ‘Do not associate anything with Me and purify My House for those who perform Tawaf and those who stand [in prayer] and those who bow and prostrate.’ And proclaim to the people the Hajj [pilgrimage]; they will come to you on foot and on every lean camel; they will come from every distant pass,” [22:26-27].

فعمارة سائر المساجد سوى المسجد الحرام و قصدها للصلاة فيها و أنواع العبادات من الرباط في سبيل الله تعالى كما قال النبي صلى الله عليه و سلم : [ إسباغ الوضوء على المكاره و كثرة الخطا إلى المساجد و انتظار الصلاة بعد الصلاة فذلكم الرباط فذلكم الرباط فذلكم الرباط ] فأما المسجد الحرام بخصوصه فقصده لزيارته و عمارته بالطواف الذي خصه الله به من نوع الجهاد في سبيل الله عز و جل

So maintaining the rest of the masaajid is like Masjid al-Haraam, and the intent of that is al-salaah in them and all types of worship, such as al-ribaat (being vigilant) in the path of Allah, just as the Prophet said, “Performing Wudu’ properly, even in difficulty, frequently going to the mosque, and waiting eagerly for the next Salaah after a Salaah is over; indeed, that is al-ribaat.” But as for al-Masjid al-Haraam specifically, then the intent is traveling to it and frequenting it with al-tawaaf which Allah has specified as being from the types of jihaad in the path of Allah, the Mighty and Majestic.

و في صحيح البخاري [ عن عائشة رضي الله عنها قالت : يا رسول الله نرى الجهاد أفضل العمل أفلا نجاهد فقال : لكن أفضل الجهاد حج مبرور ] يعني أفضل جهاد النساء و رواه بعضهم : [ لكن أفضل الجهاد حج مبرور ] فيكون صريحا في هذا المعنى و قد خرجه البخاري بلفظ آخر و هو : [ جهادكن الحج ] و هو كذلك و في المسند و سنن ابن ماجه [ عن أم سلمة رضي الله عنها عن النبي قال : الحج جهاد كل ضعيف ] و خرج البيهقي و غيره من حديث أبي هريرة رضي الله عنه مرفوعا : [ جهاد الكبير و الضعيف و المرأة الحج و العمرة ] ـ

And in Saheeh al-Bukhari, “‘Aa’ishah said, ‘O Messenger of Allah, we see that al-jihaad is the most virtuous deed, so shouldn’t we [i.e. women] make jihaad?’ So he responded, ‘The most virtuous jihaad is Hajj mabroor'” – meaning: the most virtuous jihaad for the women. And others relayed it [simply] as, “The most virtuous jihaad is Hajj mabroor“, so it is clear in this meaning. And al-Bukhari reported it with another wording which was, “Your jihaad [O women] is Hajj, and this is like what is in the Musnad and Sunan ibn Maajah, on the authority of Umm Salamah that the Prophet said, “The Hajj is the jihaad of every weak person.” And al-Bayhaqi and others recorded a marfoo’ hadeeth from Abu Hurayrah, “The jihaad of the elderly, the weak and the women is Hajj and ‘Umrah.

و في حديث مرسل الحج جهاد و العمرة تطوع و في حديث آخر مرسل خرجه عبد الرزاق [ أن رجلا قال للنبي صلى الله عليه و سلم : إني جبان لا أطيق لقاء العدو قال : ألا أدلك على جهاد لا قتال فيه قال : بلى قال : عليك بالحج و العمرة ] ـ

And in a mursal hadeeth, “Hajj is jihaad and ‘Umrah is voluntary.” And in another mursal hadeeth reported by ‘Abd al-Razzaaq, “A man said to the Prophet,’Verily I am a coward and I am not able to bear meeting with the enemy.’ So he replied, ‘Shall I not direct you to a jihaad in which there is no fighting?’ He said, ‘Of course!’ So he replied, ‘Incumbent on you is Hajj and ‘Umrah.’

[Lataa’if al-Ma’aarif pg. 400-407]

See also: Ibn Rajab on the first ten days of Dhu’l-Hijjah

See also: Khutbah regarding Hajj: Imam al-Sa’di

See also: Hajj is ‘Arafah: Tafsir ibn Kathir

Advertisements

5 thoughts on “Eemaan, jihaad and Hajj mabroor: Ibn Rajab al-Hanbali

  1. Pingback: “There is no day on which Allah frees more of his slaves from the fire than the day of ‘Arafah”: Explanation of al-Nawawi | Tulayhah

  2. Pingback: Khutbah regarding Hajj: Imam al-Sa’di | Tulayhah

  3. Pingback: Ibn Rajab on the First 10 Days of Dhul-Hijjah | Tulayhah

  4. Pingback: The Three Legislated ‘Eids for the Believers: Ibn Rajab al-Hanbali | Tulayhah

  5. Pingback: Hajj is ‘Arafah: Tafsir ibn Kathir | Tulayhah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.