“And whatever the Messenger gives you, take it, and whatever he forbids you, abstain”: Tafsir al-Qurtubi

Allah commands His slaves in surah al-Hashr:

وَمَا آتَاكُمُ الرَّ‌سُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا

“And whatever the Messenger gives you, take it, and whatever he forbids you, abstain.” [59:7]

Imam al-Qurtubi, in his book of tafsir, mentions this ayah and writes:

وقال ابن جريج‏:‏ ما آتاكم من طاعتي فافعلوه، وما نهاكم عنه من معصيتي فاجتنبوه‏.‏ الماوردي‏:‏ وقيل إنه محمول على العموم في جميع أوامره ونواهيه؛ لا يأمر إلا بصلاح ولا ينهى إلا عن فساد‏.‏ قلت‏:‏ هذا هو معنى القول الذي قبله‏.‏ فهي ثلاثة أقوال‏.‏

Ibn Juraij said, “Whatever he gives you of obedience, then do it, and whatever he forbids you of disobedience, then avoid it.” al-Maawardi said, “And it is said that this statement is applied generally to all of his [the Messenger’s] commands and prohibitions. He does not command anything except what brings good and he does not prohibit anything except for what is corrupt.” I [Imam al-Qurtubi] say, “What has preceded is the meaning of this statement, and there are three statements [about this which will follow].”

 قال المهدوي‏:‏ قوله تعالى‏{‏وما آتاكم الرسول فخذوة وما نهاكم عنه فانتهوا‏}‏ هذا يوجب أن كل ما أمر به النبي صلى الله عليه وسلم أمر من الله تعالى‏.‏ والآية وإن كانت في الغنائم فجميع أوامره صلى الله عليه وسلم ونواهيه دخل فيها‏.‏ وقال الحكم بن عمير – وكانت له صحبة – قال النبي صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏(‏إن هذا القرآن صعب مستصعب عسير على من تركه يسير على من اتبعه وطلبه‏.‏ وحديثي صعب مستصعب وهو الحكم فمن استمسك بحديثي وحفظه نجا مع القرآن‏.‏ ومن تهاون بالقرآن وحديثي خسر الدنيا والآخرة‏.‏ وأمرتم أن تأخذوا بقولي وتكتنفوا أمري وتتبعوا سنتي فمن رضي بقولي فقد رضي بالقرآن ومن استهزأ بقولي فقد استهزأ بالقرآن قال الله تعالى‏{‏وما آتاكم الرسول فخذوة وما نهاكم عنه فانتهوا‏}‏‏)‏

Al-Mahdoui said, “Allah’s statement, ‘And whatever the Messenger gives you, take it, and whatever he forbids you, abstain,‘ this necessitates that everything that the Prophet (ﷺ) commanded is a command from Allah the Exalted. And the ayah, even though it is about the spoils of war, applies to all commands of the Prophet (ﷺ) and his prohibitions.”…

 قال عبدالرحمن بن زيد‏:‏ لقي ابن مسعود رجلا محرما وعليه ثيابه فقال له‏:‏ انزع عنك هذا‏.‏ فقال الرجل‏:‏ أتقرأ علي بهذا آية من كتاب الله تعالى‏؟‏ قال‏:‏ نعم، ‏{‏وما آتاكم الرسول فخذوة وما نهاكم عنه فانتهوا‏}‏‏.‏ ‏

‘Abd al-Rahman ibn Zaid said, “ibn Mas’ood met a man with something haraam on his clothing, so he said to him, “Remove this from yourself!” The man said, “Did you read this in an ayah from the Book of Allah?” He said, “Yes. [And he recited] ‘And whatever the Messenger gives you, take it, and whatever he forbids you, abstain’.

قال عبدالرحمن بن زيد‏:‏ لقي ابن مسعود رجلا محرما وعليه ثيابه فقال له‏:‏ انزع عنك هذا‏.‏ فقال الرجل‏:‏ أتقرأ علي بهذا آية من كتاب الله تعالى‏؟‏ قال‏:‏ نعم، ‏{‏وما آتاكم الرسول فخذوة وما نهاكم عنه فانتهوا‏}‏‏.‏ وقال عبدالله بن محمد بن هارون الفريابي‏:‏ سمعت الشافعي رضي الله عنه يقول‏:‏ سلوني عما شئتم أخبركم من كتاب الله تعالى وسنة نبيكم صلى الله عليه وسلم؛ قال فقلت له‏:‏ ما تقول – أصلحك الله – في المحرم يقتل الزنبور‏؟‏ قال فقال‏:‏ بسم الله الرحمن الرحيم، قال الله تعالى‏{‏وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا‏}‏‏.‏ وحدثنا سفيان بن عيينة عن عبدالملك بن عمير عن ربعي بن حراش عن حذيفة بن اليمان قال‏:‏ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏(‏اقتدوا باللذين من بعدي أبي بكر وعمر‏)‏‏.‏ حدثنا سفيان بن عيينة عن مسعر بن كدام عن قيس بن مسلم عن طارق بن شهاب عن عمر بن الخطاب – رضي الله عنه – أنه أمر بقتل الزنبور‏.‏ قال علماؤنا‏:‏ وهذا جواب في نهاية الحسن، أفتى بجواز قتل الزنبور في الإحرام، وبين أنه يقتدي فيه بعمر، وأن النبي صلى الله عليه وسلم أمر بالاقتداء به، وأن الله سبحانه أمر بقبول ما يقوله النبي صلى الله عليه وسلم؛ فجواز قتله مستنبط من الكتاب والسنة‏.

And ‘Abdullah ibn Muhammad ibn Haaroon al-Faryaabi: I heard al-Shaafi’ say, “Ask me about whatever you wish. I will inform you of it from the Book of Allah and the sunnah of your Prophet (ﷺ).” So I said to him, “What do you say – May Allah bless you – about the one in ihraam who kills wasps?” So he said, “Bismillaah al-Rahman al-Raheem, Allah the Exalted said, ‘And whatever the Messenger gives you, take it, and whatever he forbids you, abstain’. And Hudhaifah ibn al-Yamaan narrated that the Messenger of Allah (ﷺ) said, “Stick to the two after me, Abu Bakr and ‘Umar.” Ibn Shihaab narrated that ‘Umar ibn al-Khattaab commanded the killing of wasps. Our scholars said, “And this is a response to the prohibition of good, issuing a fatwa for the permission to kill the wasps while in ihraam, and clarifying that this is following the example of ‘Umar, and that the Prophet (ﷺ) commanded us with following his example. And Allah commanded us with accepting what the Prophet said (ﷺ), so therefore the permissibility of killing wasps is derived from the Qur’an and sunnah.

 وقد مضى هذا المعنى من قول عكرمة حين سئل عن أمهات الأولاد فقال‏:‏ هن أحرار في سورة النساء عند قوله تعالى‏{‏أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الأمر منكم‏}‏النساء‏:‏ 59‏]‏‏.‏

And this meaning has come previously in the statement of ‘Ikrimah when he was asked about the mothers of children [meaning those malakaat aymaanuhum who bear children] so he said, “They are freed in surah al-Nisaa’ when Allah said, ‘obey Allah and obey the Messenger and those in authority among you‘.

وفي صحيح مسلم وغيره عن علقمة عن ابن مسعود قال‏:‏ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏(‏لعن الله الواشمات والمستوشمات والمتنمصات والمتفلجات للحسن المغيرات خلق الله‏)‏ فبلغ ذلك امرأة من بني أسد يقال لها أم يعقوب؛ فجاءت فقالت‏:‏ بلغني أنك لعنت كيت وكيت‏!‏ فقال‏:‏ وما لي لا ألعن من لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو في كتاب الله‏!‏ فقالت‏:‏ لقد قرأت ما بين اللوحين فما وجدت فيه ما تقول‏.‏ فقال‏:‏ لئن كنت قرأتيه لقد وجدتيه‏!‏ أما قرأت ‏{‏وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا‏}‏‏!‏ قالت‏:‏ بلى‏.‏ قال‏:‏ فإنه قد نهى عنه‏.‏‏.‏ الحديث‏.‏ وقد مضى القول فيه في النساء مستوفى‏

 And in Saheeh Muslim and elsewhere ‘Alqamah narrated from ibn Mas’ood that the Messenger of Allah (ﷺ) said, “Allah has cursed those women who practise tattooing or get it done for themselves, and those who remove hair from their faces, and those who create spaces between their teeth artificially to look beautiful, such ladies as change the features created by Allah.” So this news reached a woman from Bani Asad called Umm Ya’qoob, so she came to Ibn Mas’ood and said, “It has reached me that you have cursed such and such practices!” So he said, “It is not from myself but I curse with the curse of the Messenger of Allah (ﷺ) and it is in the Book of Allah! So she said, “I have read what is between the two covers and I did not find what you say in it.” So he said, “If you had read it then you would have found it!” So He recited, “And whatever the Messenger gives you, take it, and whatever he forbids you, abstain“! She said, “No!” So He replied, “So this has prohibited you from that” … until the end of the hadeeth. And what has been mentioned about the statement in surah al-Nisaa’ confirmed this.

قوله تعالى‏{‏وما آتاكم الرسول فخذوه‏}‏ وإن جاء بلفظ الإيتاء وهو المناولة فإن معناه الأمر؛ بدليل قوله تعالى‏{‏وما نهاكم عنه فانتهوا‏}‏ فقابله بالنهي، ولا يقابل النهي إلا بالأمر؛ والدليل على فهم ذلك ما ذكرناه قبل مع قوله عليه الصلاة والسلام‏:‏ ‏(‏إذا أمرتكم بأمر فأتوا منه ما استطعتم، وإذا نهيتكم عن شيء فاجتنبوه‏)‏‏.‏

And Allah’s statement, “And whatever the Messenger gives you, take it” and if something came with a wording of giving – and that is delivering – then the meaning is a command. And a proof for that is His statement, “and whatever he forbids you, abstain” so it is corresponding to the prohibition, and prohibition does not correspond to anything other than command. And the proof for that understanding is what he mentioned to us previously in His statement (ﷺ), “When I command you with something then do as much of it as you can, and when I prohibit you from something then avoid it.”

[Al-Jaami’ li-Ahkaam al-Qur’an 18/17-19]

For Imam al-Sa’di’s tafsir of the same ayah, please see: Whatever the Messenger gives you, take it and whatever he forbids you, abstain from it: Tafsir al-Sa’di

See also: “Whatever I have forbidden for you, avoid it…”: Ibn Rajab

See also: The outcomes of Taqwa and truthful speech: Tafsir al-Sa’di

See also: “Indeed, prayer prohibits immorality and wrongdoing”: Tafsir al-Sa’di

See also: “Indeed the patient will be given their reward without measure”

See also: Beware of Opposing the Prophet’s Command: Tafsir ibn Kathir

Advertisements

4 thoughts on ““And whatever the Messenger gives you, take it, and whatever he forbids you, abstain”: Tafsir al-Qurtubi

  1. Pingback: “And whatever the Messenger gives you, take it, and whatever he forbids you, abstain”: Tafsir al-Sa’di | Tulayhah

  2. Pingback: ‘Whatever I have forbidden for you, avoid it…”: Ibn Rajab | Tulayhah

  3. Pingback: Beware of Opposing the Prophet’s Command: Tafsir ibn Kathir | Tulayhah

  4. Pingback: Supposed Contradictions between the Qur’an and Hadeeth: Sheikh Muhammad Bazmool | Tulayhah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s