“Call upon your Lord in humility and privately; indeed, He does not like transgressors.”: Imam al-Qurtubi’s tafsir of 7:55

Allah says in His Book:

ادْعُوا رَ‌بَّكُمْ تَضَرُّ‌عًا وَخُفْيَةً ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ

“Call upon your Lord in humility and privately; indeed, He does not like transgressors.” [7:55]

Imam al-Qurtubi, in his tafsir of this ayah, writes:

قوله تعالى ‏(‏ادعوا ربكم‏)‏ هذا أمر بالدعاء وتعبد به‏.‏ ثم قرن جل وعز بالأمر صفات تحسن معه، وهي الخشوع والاستكانة والتضرع‏.‏ ومعنى (‏خفية‏)‏ أي سرا في النفس ليبعد عن الرياء؛ وبذلك أثنى على نبيه زكريا عليه السلام إذ قال مخبرا عنه‏ (‏إذ نادى ربه نداء خفيا‏) [‏مريم‏:‏ 3‏]‏‏.‏ ونحوه قول النبي صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏(‏خير الذكر الخفي وخير الرزق ما يكفي‏)‏‏.‏ والشريعة مقررة أن السر فيما لم يعترض من أعمال البر أعظم أجرا من الجهر‏.‏ قال الحسن بن أبي الحسن‏:‏ لقد أدركنا أقواما ما كان على الأرض عمل يقدرون على أن يكون سرا فيكون جهرا أبدا‏.‏ ولقد كان المسلمون يجتهدون في الدعاء فلا يسمع لهم صوت، إن هو إلا الهمس بينهم وبين ربهم‏.‏ وذلك أن الله تعالى يقول‏{‏ادعوا ربكم تضرعا وخفية‏}‏‏.‏ وذكر عبدا صالحا رضي فعله فقال‏ (‏إذ نادى ربه نداء خفيا‏) [‏مريم‏:‏ 3‏]‏‏.‏ وقد استدل أصحاب أبي حنيفة بهذا على أن إخفاء (‏آمين‏)‏ أولى من الجهر بها؛ لأنه دعاء‏.‏ وقد مضى القول فيه في ‏(‏الفاتحة‏)‏‏.‏ وروى مسلم عن أبي موسى قال‏:‏ كنا مع النبي صلى الله عليه وسلم في سفر – وفي رواية في غزاة – فجعل الناس يجهرون بالتكبير – وفي رواية فجعل رجل كلما علا ثنية قال‏:‏ لا إله إلا الله – فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏(‏أيها الناس أربعوا على أنفسكم إنكم لستم تدعون أصم ولا غائبا إنكم تدعون سميعا قريبا وهو معكم‏)‏‏.‏ الحديث‏.‏

Allah’s statement “Call upon your Lord” is a command to supplicate and worship Him. Then Allah, the Mighty and Majestic, combines this command with a description of the characteristics which perfect it, and these are khushoo’, tranquility, and humility. And the meaning of “privately” is to hide it in one’s self in order to stay away from al-riyaa’ (showing off). And Allah commended His prophet Zakariyya (‘alaihis salaam) for that when he informed us, “When he called out his Lord a call in secret” [19:3]. And the companions of Abu Haneefah have used this as evidence to make the “aameen” in surah al-Faatihah silent rather than out loud, since this is a du’a. And this has already been discusses in the tafsir of surah al-Faatihah. And Muslim narrates that Abu Moosaa said,

We accompanied the Prophet (ﷺ) on a journey – in another narration ‘a battle’ – and when we climbed up a height, we proclaimed aloud: “La ilaha illallah” and “Allahu Akbar.” The Prophet (ﷺ) admonished us saying, “O people, take it easy on yourselves. He Whom you are calling is not deaf or absent. He is with you (i.e., by His Knowledge), He is Hearing and He is Near.”

 واختلف العلماء في رفع اليدين في الدعاء؛ فكرهه طائفة منهم جبير بن مطعم وسعيد بن المسيب وسعيد بن جبير‏.‏ ورأى شريح رجلا رافعا يديه فقال‏:‏ من تتناول بهما، لا أم لك‏!‏ وقال مسروق لقوم رفعوا أيديهم‏:‏ قطعها الله‏.‏ واختاروا إذا دعا الله في حاجة أن يشير بأصبعه السبابة‏.‏ ويقولون‏:‏ ذلك الإخلاص‏.‏ وكان قتادة يشير بأصبعه ولا يرفع يديه‏.‏ وكره رفع الأيدي عطاء وطاوس ومجاهد وغيرهم‏.‏ وروى جواز الرفع عن جماعة من الصحابة والتابعين، وروي عن النبي صلى الله عليه وسلم؛ ذكره البخاري‏.‏ قال أبو موسى الأشعري‏:‏ دعا النبي صلى الله عليه وسلم ثم رفع يديه ورأيت بياض إبطيه‏.‏ ومثله عن أنس‏.‏ وقال ابن عمر‏:‏ رفع النبي صلى الله عليه وسلم يديه وقال‏:‏ ‏(‏اللهم إني أبرأ إليك مما صنع خالد‏)‏‏.‏ وفي صحيح مسلم من حديث عمر بن الخطاب قال‏:‏ لما كان يوم بدر نظر رسول الله صلى الله عليه وسلم إلى المشركين، وهم ألف وأصحابه ثلثمائة وسبعة عشر رجلا، فاستقبل نبي الله صلى الله عليه وسلم القبلة مادا يديه، فجعل يهتف بربه؛ وذكر الحديث‏.‏ وروى الترمذي عنه قال‏:‏ كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا رفع يديه لم يحطهما حتى يمسح بهما وجهه‏.‏ قال‏:‏ هذا حديث صحيح غريب‏.‏ وروى ابن ماجة عن سلمان عن النبي صلى الله عليه وسلم قال‏:‏ ‏(‏إن ربكم حيي كريم يستحيي من عبده أن يرفع يديه إليه فيردهما صفرا أو قال خائبتين‏)‏‏.‏ احتج الأولون بما رواه مسلم عن عمارة بن رويبة ورأى بشر بن مروان على المنبر رافعا يديه فقال‏:‏ قبح الله هاتين اليدين، لقد رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم ما يزيد على أن يقول بيده هكذا؛ وأشار بأصبعه المسبحة‏.‏ وبما روى سعيد بن أبي عروبة عن قتادة أن أنس بن مالك حدثه أن النبي صلى الله عليه وسلم كان لا يرفع يديه في شيء من الدعاء إلا عند الاستسقاء فإنه كان يرفعهما حتى يرى بياض إبطيه‏.‏ والأول أصح طرقا وأثبت من حديث سعيد بن أبي عروبة؛ فإن سعيدا كان قد تغير عقله في آخر عمره‏.‏ وقد خالفه شعبة في روايته عن قتادة عن أنس بن مالك فقال فيه‏:‏ كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يرفع يديه حتى يرى بياض إبطيه‏.‏ وقد قيل‏:‏ إنه إذا نزلت بالمسلمين نازلة أن الرفع عند ذلك جميل حسن كما فعل النبي صلى الله عليه وسلم في الاستسقاء ويوم بدر‏.‏

And there is a difference of opinion among the scholars about raising the hands in du’a. There is a group which dislikes it including Jubair ibn Mut’am, Sa’eed ibn al-Musayyid, and Sa’eed ibn Jubair. Shuraih saw a man raising his hands so he rebuked him. And Masrouq said to a group of people who were raising their hands, “May Allah cut them off!” And some choose to point their index finger when they supplicate to Allah in need, and they said, “This is ikhlaas (sincerity or devotion)”. And Qataada pointed with his finger and did not raise his hands. And ‘Ataa’ and Taawoos and Mujaahid and others all disliked raising the hands (in du’a).

And the permissibility of raising the hand is narrated from a group of the Sahaabah and Taabi’een, and it is narrated from the Prophet (ﷺ) , as mentioned in Sahih al-Bukhari. Abu Moosaa al-‘Ashari said, “The Prophet (ﷺ) supplicated then raised his hands and I saw the whiteness of his armpits”. And similarly from Anas, “The Prophet (ﷺ) raised his hand and said, “O Allah, verily I am free from Khalid has done”. And in Sahih Muslim in the hadith of ‘Umar ibn al-Khattaab he said:

When it was the day on which the Battle of Badr was fought, the Messenger of Allah (ﷺ) cast a glance at the mushrikoon, and they were one thousand while his own Companions were three hundred and nineteen. The Prophet (ﷺ) turned (his face) towards the Qibla Then he stretched his hands and began his supplication to his Lord…

And al-Tirmidhi narrated that, “Whenever the Messenger of Allah would raise his hands in supplication, he would not lower them until he had wiped his face with them,” and he said, “This is a sahih gharib hadith. And Ibn Maajah narrates from Salman that the Prophet (ﷺ) said, “Your Lord is Kind and Most Generous, and is too kind to let His slave, if he raises his hands to Him, bring them back empty,” or he said “frustrated.”

And objections of the early generations have been related by Muslim from ‘Amaara bin Ruwaibah, who narrated that “Bashir bin Marwan was on the minbar and he raised his hands, so Bashir said, ‘May Allah curse these two hands, for I saw the Messenger of Allah do what was better than what you say with your hands’ and he pointed with his finger.” And Sa’eed ibn Abi ‘Aroobah narrated from Qataadah from Anas ibn Maalik that the Messenger of Allah (ﷺ) would not raise his hands for anydu’a except for al-istiqaa’ (praying for rain), and for this he raised his hands until you could see the whiteness of his armpits.

And the most authentic way and most confirmed is the hadith of Sa’eed ibn Abi ‘Aroobah, for Sa’eed had changed his mind latter in life. And there is some slightly different part of his narration from Qataadah from Anas ibn Maalik in which he said, “The Messenger of Allah raised his hands until you could see the whiteness of his armpits.” And it is said, “if the Muslims have narrated an event about the raising of hands, then that is good and fine just as the Prophet (ﷺ) did this while making al-istiqaa’ and on the day of Badr.”

قلت‏:‏ والدعاء حسن كيفما تيسر، وهو المطلوب من الإنسان لإظهار موضع الفقر والحاجة إلى الله عز وجل، والتذلل له والخضوع‏.‏ فإن شاء استقبل القبلة ورفع يديه فحسن، وإن شاء فلا؛ فقد فعل ذلك النبي صلى الله عليه وسلم حسبما ورد في الأحاديث‏.‏ وقد قال تعالى‏ (‏ادعوا ربكم تضرعا وخفية) [‏الأعراف‏:‏ 55‏]‏‏.‏ ولم يرد صفة من رفع دين وغيرها‏.‏ وقال (‏الذين يذكرون الله قياما وقعودا) ‏[آل عمران‏:‏ 191‏]‏ فمدحهم ولم يشترط حالة غير ما ذكر‏.‏ وقد دعا النبي صلى الله عليه وسلم في خطبته يوم الجمعة وهو غير مستقبل القبلة‏.‏

I [Imam al-Qurtubi] say: The du’a is good in whatever form is made easy, and what is sought from mankind is to demonstrate a position of poverty and need before Allah ‘Azza wa Jal, and to humble oneself in submission to Him. So if one wishes to face the Qiblah and raise the hands, then fine. And if one does not wish to do so, then he has done what is reported of the Prophet (ﷺ) in the ahaadith. And Allah has said, “call upon your Lord in humility and privately“. And raising the hands or other things were not intended by that. And He said, “those who remember Allah standing and sitting” [3:191] – so he commended them and did not stipulate their condition other than what was mentioned. And the Prophet (ﷺ) would make du’a in his khutbah on Fridays and he was not facing the Qiblah.

قوله تعالى‏ (‏إنه لا يحب المعتدين)‏ يريد في الدعاء وإن كان اللفظ عاما إلى هذا هي الإشارة‏.‏ والمعتدي هو المجاوز للحد ومرتكب الحظر‏.‏ وقد يتفاضل بحسب ما اعتدى فيه‏.‏ وروي عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال‏:‏ ‏(‏سيكون قوم يعتدون في الدعاء‏)‏‏.‏ أخرجه ابن ماجة عن أبي بكر بن أبي شيبة‏.‏ حدثنا عفان حدثنا حماد بن سلمة أخبرنا سعيد الجريري عن أبي نعامة أن عبدالله بن مغفل سمع ابنه يقول‏:‏ اللهم إني أسألك القصر الأبيض عن يمين الجنة إذا دخلتها‏.‏ فقال‏:‏ أي بني، سل الله الجنة وعذ به من النار؛ فإني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول‏:‏ ‏(‏سيكون قوم يعتدون في الدعاء‏)‏‏.‏ والاعتداء في الدعاء على وجوه‏:‏ منها الجهر الكثير والصياح؛ كما تقدم‏.‏ ومنها أن يدعو الإنسان في أن تكون له منزلة نبي، أو يدعو في محال؛ ونحو هذا من الشطط‏.‏ ومنها أن يدعو طالبا معصية وغير ذلك‏.‏ ومنها أن يدعو بما ليس في الكتاب والسنة؛ فيتخير ألفاظا مفقرة وكلمات مسجعة قد وجدها في كراريس لا أصل لها ولا معول عليها، فيجعلها شعاره ويترك ما دعا به رسوله عليه السلام‏.‏ وكل هذا يمنع من استجابة الدعاء، كما تقدم بيانه في ‏[‏البقرة‏]‏‏.‏

Allah’s statement “indeed, He does not like transgressors” – meaning in making du’a and if the language here is general in this, then that should be taken as a sign. And the transgressor is the one who exceeds the limits and commits the prohibited actions. And he has gone to excess to the extent that he transgresses therein. And it has been narrated that Prophet (ﷺ) said, “There will be a people who transgress in du’a.” This in Ibn Maajah from Abu Bakr ibn Abi Shaybah:

‘Abdullah bin Mughaffal heard his son say:”O Allah, I ask You for the white palace on the right-hand side of Paradise, when I enter it.” He said: “O my son, ask Allah for Paradise and seek refuge with Him from Hell, for I heard the Messenger of Allah (ﷺ) say: ‘There will be people who will transgress in supplication.'”

And transgression in du’a includes: broadcasting it loudly or shouting, as has been mentioned above. And it includes a man making du’a to be given the station of a prophet, or place, and this is going to extremes. And included therein is to make du’a seeking disobedience and so on. And included therein is to make du’a which is not in the Qur’an or Sunnah, such that he opts for the poor wordings and rhyming statements which he found in small booklets which have no basis or reliability to them. So he makes those catchy phrases his own and abandons the supplications of his Messenger (ﷺ). And all of these things prevent a response to the supplications, as has been mentioned previously in surah al-Baqarah.

[Jaami’ li-Ahkaam al-Qur’an 7/202-205]

See also: “When My slaves ask you about me, Indeed I am near”: Tafsir al-Sa’di

See also: “So remember Me; I will remember you. And be grateful to Me and do not deny Me”: Tafsir al-Sa’di

See also: Du’a or Dhikr after Salaah?: Ibn Taymiyah

Advertisements

8 thoughts on ““Call upon your Lord in humility and privately; indeed, He does not like transgressors.”: Imam al-Qurtubi’s tafsir of 7:55

  1. Pingback: “Indeed, prayer prohibits immorality and wrongdoing”: Tafsir al-Sa’di | Tulayhah

  2. Pingback: The reward of ṣalaah while sitting: Ibn Taymiyah | Tulayhah

  3. Pingback: “When My slaves ask you about me, Indeed I am near”: Tafsir al-Sa’di | Tulayhah

  4. Pingback: “So remember Me; I will remember you. And be grateful to Me and do not deny Me”: Tafsir al-Sa’di | Tulayhah

  5. Pingback: Du’a or dhikr after the salaah?: Ibn Taymiyah | Tulayhah

  6. Pingback: Praying the voluntary prayers in the home: Ibn Qudaamah | Tulayhah

  7. Pingback: The supplication is granted so long as one does not show impatience: Ibn Hajr | Tulayhah

  8. Pingback: Qualities of the Successful Believers – Part 1/7: Tafsir al-Shinqitee | Tulayhah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s